hvorfor er mormorlader dyrere at lade med end 11 kW elbillader

Hej.
Findes der en "strømnørd" der kan forklare mig og vise en beregning hvorfor er mormorlader dyrere at lade med end 11 kW elbillader?
Min mormorlader er en faset 3-13 amp, mens 11 kW er 3 faset.
Skyldes det Teslaens behov for at forberede ladning? Her har jeg observeret knap ½ times forvarmning (=2-3 kWh strømforbrug) af batteri ved under minus 3 grader. ved over 0 grader er der ingen batteriopvarmning.

Tesla skriver: Mormor lader ikke er den mest energieffektive måde at lade bilen op bilen eftersom det koster x-effekt i tab og ladeomkostninger for at lade. Herfor er en 11 KW lader med noget mindre procentmæssig tab eftersom det koster det samme energi at få lov til at lade, men effekten der bliver ladet med, er mange gange større. På denne måde får man en større gevinst ved opladningen. 

Jeg kunne godt tænke mig at beregne om det betyder ret meget
vh Ib

Vh Ib Sillebak Kristensen, Viborg 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det koster det samme, om du bruger mormorlader eller dedikeret væglader på 11kw.

Begge benytter bilens indbyggede ladekreds. Eneste forskel er af mormorlader bruger en enkelt fase, og væglader ofte 3.

Du kan dog også få mormorlader på 3 faser, men så kræver den et rødt CEE udtag.

Der kan dog være forøget tab forbundet med at ladning med en enkelt fase tager længere tid, og ladekredsløbet derfor skal være aktivt i længere tid. 
Dvs. Tomgangsforbruget i ladekredsløbet er det samme om der lades med 1 el. 3 faser, men det tager 3 gange så lang tid, og derfor 3x tomgangsforbruget, eller om vinteren, batteriopvarmning i længere tid.

Elektronikteknikeren
Er den tekst du citerer fra Tesla?

Den største del af ladetabet er afhængigt af ladeeffekten, så det er begrænset hvor stor betydning, det har med typen af lader. Det er ikke rigtigt at tabet er uafhængigt af effekten. Jeg tvivler derfor på, at teksten er fra Tesla.

Hvis Tesla varmer batteriet op i ladetiden, når det er meget koldt, vil det være rigtigt. Men det mener jeg ikke de gør, når det ikke er lynladning.



Det er en tesla sælger, der nok ikke ved meget om strøm. Min ingeniør ven skriver: 
"Der skal noget elektronik til at omforme vekselspændingen til den jævnspænding, som skal bruges til at lade
 
Jeg ved ikke præcist hvordan elektronikken er lavet i bil ladere, men min erfaring fra frekvensomformere gælder nok også for ladere.
Når vi skal lave en frekvensomformer, så kan vi lave betydelig bedre virkningsgrad når spændingsforsyningen er 3-faset end når den er 1-faset.
  • 1-faset                Ca 95%
  • 3-faset                Ca 98%
Forskellen skyldes primært at der er længere imellem hvornår der kan trækkes strøm fra et 1-faset nettilslutning end fra en 1-faset nettilslutning.
 
Så der er større tab i mormorlader på 1 fase (5-13 amp) end en 11 kW oplader på 3 faser.
Ved ikke om der er forskel i tabene i batteriet."
Altså "næsten" samme kWh ved 1 og 3 faset ladning. Tak for hjælpen. Vh ib 






Vh Ib Sillebak Kristensen, Viborg 
Det er lettere at få god virkningsgrad ved større effekter. Om 1 eller 3 faser giver en forskel ved jeg ikke. I frekvensomformere har man nogle store kondensatorer til at udglatte spændingen inden man laver den om til AC igen. Der skal bruges mindre kondensatorer i en 3-faset frekvensomformer end i en 1-faset. Men jeg tror ikke de laver den udglatning i en elbil.

Man skal høre meget fra bilsælgere. For mange år siden kommentere jeg tågelygter på en bil et salgslokale. Jeg spurte sælgeren, hvorfor de sad så højt sammenlignet med andre biler. Normalt skal tågelygter lyse under tågen. Han forklarede, at de havde opfundet noget nyt lys, der kunne lyse igennem tågen!

Annonce
Jo tesla batteri forvarmer ved minus grader. Ca halv time, sikkert 2-3 kWh med 1 faset mormorlader 

Vh Ib Sillebak Kristensen, Viborg 
Kan det ikke ha noget med at mormor lader har minder kobber og derfor har et lille tab i varme?


it is better to burn out than to fade away
https://fdm.dk/nyheder/bilist/2022-09-elbiler-boevler-med-opladning-20-procent-af-stroemmen-er-spildt mindst 10 % højere strømforbrug ved mormor ift 11kw.

Vh Ib Sillebak Kristensen, Viborg 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis