Hvorfor trækker det fra mine døre?

Jeg har disse 2 døre placeret som hovedindgang og bagdør. De trækker helt vildt fra disse punkter med blå pil (se billede) og tætningslisterne er skiftet for 3-4 mdr siden. Hvad kan det skyldes? 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dine tætningslister virker ikke...
Prøv at lokaliser problemet - og prøv evt. at ændre på tætninglisternes placering.
Der er ingen tvivl om at problemet er tætning. Det er vigtigt, at når døren lukkes, at den trykker stabilt på tætningen hele vejen rundt.

Moderne døre er ofte ikke stabile nok til at de kan give et højt nok tryk i hjørnerne. Den type døre bliver normalt udstyret med en låsemekanisme med rigler i hjørnerne, der aktiveres ved at trække håndtaget op. Hvis man har en dør af den type, skal man altså trække op i håndtaget, når man lukker døren, hvis man vil være sikker på at døren er tæt. På det første billede ser det ud til at riglerne er ude, så det er næppe problemet.

Da man ikke kan låse døren uden at løfte op i håndtaget, er der mange, der har fået den opfattelse, at det er for ekstra sikkerhed. Det er det ikke, det er for at sikre at døren overholder kravene til isolering.

Trepunkts lås vil altid være nødvendigt at bruge til en indadgående dør, men ikke til en udadgående. 
@johnm Det er ikke rigtigt. En af mine yderdøre meget kraftig (ca 80 mm) med stålramme. Den er indadgående og har ikke trepunktslås. De andre døre i huset er typiske yderdøre og har trepunktslåse.

Om de er indadgående eller udadgående har næppe betydning.

En træ dør vil altid bue udad på midten pga temp. forskel, hvis den er udadgående vil man trække den til med et punkt i midten. 
Annonce
Jeg takker for de gode svar. Jeg vil gennemgå mine lister endnu engang for at tjekke de er som de skal være 👍🏼
Du kan jo lave papir kontrollen.
Hvis du sætter en strimmel papir i klemme i døren så skal denne sidde nogenlunde fast. Er det ikke tilfældet nogle steder så er det har problemet skal løses. Dine blå pile tyder på at problemet er nogen lunde hele vejen ned. Så kan det måske hjælpe at justere lidt på anlægs fladen i de slutblik der sidder dørkarm. De kan ofte bøjes lidt og derved trækkes døren længere ind når denne lukkes ( håndtag helt op ). Det skal naturligvis ikke have for meget så den bliver svær at lukke. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis