Reparation efter indmuring af stikkontakter .. type af mørtel?

Jeg har bestilt et malerfirma til at påbegynde maling af mit hus om 13 dage. Derudover har jeg netop fået en elektriker til at indmure stikkontakter (i beton, primært), hvilket skal udrettes inden malerne kan komme til. Min umiddelbare tanke var, at det kan jeg da sagtens klare selv. Nu kan jeg forstå, at ved de store indmuringer i beton skal jeg bruge mørtel, og ikke spartelmasse. Ok, fint nok. Nu kan jeg også se, at normal reparationsmørtel fra Silvan først er fuldt hærdet efter 28 dage. Til gengæld kan man få noget lynmørtel, der hærder på 30 minutter .. det lyder oplagt at bruge, men hvad er downside? Vil det give fin mening i mit tilfælde - trods alt i relativt begrænsede områder - at anvende lynmørtel?

Eksempelvis Skalflex Lyn Cement 5 kg (fås hos Silvan)
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er helt fint med den almindelige mørtel. Når der skrives 28 dage så er det et mål hvor den fulde styrke er opnået. Men i dit tilfælde har det ikke nogen betydning bare det er tørt. Beton vil suge vandet ud så det er ok efter 2-3 dage, Så bare kom i gang. 
Grunden til at du ikke kan bruge spartel er at det hærder ikke men udtørrer. Altså kan det kun tørre i tynde lag ( maks 4 mm ) Der imod hærder cement ( bindemiddel i mørtel blandingen) Ved hjælp af vand. Og det kan hærde i hvilken tykkelse det skal være. Kan du trække dåserne en smule ud, og støde dem ind i den våde mørtel så der kommer noget mørtel ned bagved, så er det godt for vedhæftning. Der skal smides lidt vand ind på overfladen med en børste. 
HUSK at skrabe af på overfladen så din mørtel er en smule under overfladen på resten af væggen. Så er der plads til spartel når det kommer. Og vaske betonmuren ved siden af så der ikke sidder knaster. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også