Mursten over terrassedør faldt ned

Hej med jer. 

I søndags faldt en række sten pludseligt ned med et brag. Murstenene faldt ned fra over vores terrassedør på 1. sal. Der er synlige murbindere, men de er komplet rustet over. Dog undrer det mig, at der ikke er en overligger. Er det ikke standard, selv i 1953 da vores hus blev bygget? Vi bokser lidt med forsikringen som mener, at det er alderen på huset der er skyld i det. Hvad mener I? Er det bare sådan noget man kan forvente på et hus af ældre dato, eller er det noget ejerskifteforsikringen bør tage? Vi har ejet huset i 6 måneder.

Når det så er sagt, hvis de ikke vil dække det, er det noget man med lidt snilde selv vil kunne indsætte? 

Mvh
Simon
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er det jo forsikringens opgave at undgå udbetalinger. Det du viser er helt tydelig mangel på overligger. Det bliver nok svært at få mureren til at vedgå fejlen og forsikringen har ikke tænkt sig at betale, Så med mindre du vil bokse med forsikringen, så få en murer til at lægge en overligger ind i hullet, inden der falder mere ned.

fase
S. Fabrin skrev den 16-01-2024 18:48:23

Nu er det jo forsikringens opgave at undgå udbetalinger. Det du viser er helt tydelig mangel på overligger. Det bliver nok svært at få mureren til at vedgå fejlen og forsikringen har ikke tænkt sig at betale, Så med mindre du vil bokse med forsikringen, så få en murer til at lægge en overligger ind i hullet, inden der falder mere ned.

Tak for anbefaling. Vi har fået pris på 20.000 for at få det fikset, da murer mener at de efterfølgende 4 skiftere også skal mures om. Det er mange penge for os lige nu, men jeg forstår din anbefaling, da det hurtigt kan blive dyrere, skulle endnu mere dratte ned.

Søren O skrev den 16-01-2024 19:05:35

Hvorfor sidder vinduespartiet så langt inde? Mon det er tidligere ejer der har gjort vindueshullet større, så der også blev plads til en dør.

Det har jeg ikke tænkt over, synes du at det gør det? Hopper jeg på street-view er billedet fra 2012, hvor det var de gamle døre/vinduer der sad i. Der så det sådan ud:

Der MÅ da være en overligger over så bredt et hul.
Normalt ville der være hulmur og derfor mellemrum mellem murstenene (for- og bagmur). Det kan man ikke se på dine billeder. Er du sikker på, at der ikke er en overligger over den "massive pude" af mørtel man ser på billedet?

Det er måske lidt langt ude, men måske har tidligere ejer målt forkert og derfor forsøgt at mure en ekstra række under overliggeren...

Mvh. AllanE
En del af vores hus er fra 1959, her er overliggerne støbt på stedet, og går ind på indermuren, murstenene er så støbt sammen med og holdes fast med murbindere, eller i vores tilfælde ca. 4 mm tykt galvaniseret ståltråd, som vist ofte blev brugt som murbindere.

Jeg tror du har samme opbygning, så det er vigtigt at fugerne er i orden så der ikke kan trænge vand ind til murbinderne.
(der er ingen problemer med vores, men jeg har fuget om, over et vindue hvor fugen var blevet løs i det)

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
AllanE skrev den 16-01-2024 20:32:41

Der MÅ da være en overligger over så bredt et hul.
Normalt ville der være hulmur og derfor mellemrum mellem murstenene (for- og bagmur). Det kan man ikke se på dine billeder. Er du sikker på, at der ikke er en overligger over den "massive pude" af mørtel man ser på billedet?

Det er måske lidt langt ude, men måske har tidligere ejer målt forkert og derfor forsøgt at mure en ekstra række under overliggeren...

Det har jeg meget svært ved at tro, men det er da værd at undersøge!

je_ns skrev den 16-01-2024 21:05:00

En del af vores hus er fra 1959, her er overliggerne støbt på stedet, og går ind på indermuren, murstenene er så støbt sammen med og holdes fast med murbindere, eller i vores tilfælde ca. 4 mm tykt galvaniseret ståltråd, som vist ofte blev brugt som murbindere.

Jeg tror du har samme opbygning, så det er vigtigt at fugerne er i orden så der ikke kan trænge vand ind til murbinderne.
(der er ingen problemer med vores, men jeg har fuget om, over et vindue hvor fugen var blevet løs i det)

Tak for den forklaring. Det lyder plausibelt. Nu hvor fugerne så ikke er vedligeholdt, og murbinderne er rustet over, er eneste rigtige vel, at få lagt en reel overligger på plads? Der er, som jeg forstår det, ikke noget der støtter længere. 

Lidt svært at se ud fra billeder men hele gavlen over burde have sat sig så det er synligt såfremt der IKKE er en overligger, uagtet hvordan en sådan måtte være konstrueret så er der ingen forsikring der dækker tidens tand.
Mere sjuskede ting er set men ift overligger så var traditionen at man lavede stik (muret bue) inden man begyndte at lave overliggere. Dengang var man også klar over at det ville falde ned uden støtte, men der var ikke krav om at de blev udført i rustfrit så den er nok "slidt" op.
Der er lidt info omkring byggeskik ifm huseftersynsordningen ved sikkerhedsstyrelsen her (s.39+40 ift vinduer og overliggere - bemærk dateringer).
Der er også lidt ift præcedens på lignende sager ved ankenævnet for huseftersyn fra 2008.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

je_ns skrev den 16-01-2024 21:05:00

Tak for den forklaring. Det lyder plausibelt. Nu hvor fugerne så ikke er vedligeholdt, og murbinderne er rustet over, er eneste rigtige vel, at få lagt en reel overligger på plads? Der er, som jeg forstår det, ikke noget der støtter længere. 

Det ved jeg desværre ikke..
Men tænke det bør laves, som din murer foreslog det..

Vi prøver igen, i morgen --
Det er helt korrekt at der skal tages flere skifter ned. Det skal sikres at det slagregn der nogen gange kommer igennem stenene ledes ud til siden og væk. Der kan gøres med murpap eller en såkaldt TP rende. 
Og så skal der naturligvis lægges en overligger ind. 
Bagefter kan du ikke regne ed at de nye fuger helt svarer til de gamle. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis