Lavt olietryk, men nyserviceret i dec.

Kære LDS
I december 2023 var bil gamle (2010) dieselbil til service og efterfølgende til synstjek. Når bilen er kold, viser den helt kort (Lavt olietryk, stop motor). Det gør det ikke når bilen er varm. Da bilen blev tjekket, var der intet der indikerede at der skulle være problemer med olietrykket. Kan det være den hidsige kulde der driller min bil? Vil i fraråde at køre i den? den skal have repareret et par småting, så tænker at bestille tid snart, men bør jeg se på problemet som akut? 

Tak for jeres svar. 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor langt har den kørt?
Er oliestanden ved max markeringen?
Hvilken bil og hvilken olie er der tale om?

Elektronikteknikeren
Lyder som om at værkstedet har fyldt en olie på der er for tyktflydende i kulden. Hvad står der på sedlen i motorrummet?

Det kunne jo være at olien er for tykflydende, når det er koldt. Så måske en anden type olie kan løse problemet, eks en 0W-40 som skulle være ok at bruge til din bil, men tjek lige efter selv.
0W står for hvor tyktflydende olien er når det er koldt, en 5W er mere tyktflydende.
(W står forøvrigt for Winter)


Vi prøver igen, i morgen --
Jeg kan ikke umiddelbart se nogen seddel i motorrummet hvor der står hvilken olie, så jeg har kontaktet den mekaniker der lavede service. 
Mekanikeren har svaret at de har fyldt følgende olie på: Q8 Formula Exclusive V 0W-30 4,5 L
aelidrissi skrev den 16-01-2024 14:26:45

Mekanikeren har svaret at de har fyldt følgende olie på: Q8 Formula Exclusive V 0W-30 4,5 L

Så kan olien ikke være årsagen..

Nogle biler har det svært med uoriginale oliefiltre, der sidder i de tilfælde en membran ventil i oliefiltret som skal forhindre at oliefiltret løber tom for olie når motoren er slukket.

Så står olien i filtret og siver tilbage i motoren i løbet at natten, så skal filtret først fyldes med olie før der kommer olietryk.

Ved ikke om det er tilfældet med din bil, men har haft et andet fabrikat hvor der var det problem, kan huske det var et Fram filter der ikke virkede, så har købt originale filtre siden.. (dog en anden bil jeg har nu, men vil ikke gamle med flere uoriginale filtre)

Vi prøver igen, i morgen --
Hej ​aelidrissi
Har du du fået løst problemet . ??
Sidder med selv samme udfordring med insigniaen 2012
Har fået skifte olietryk føler og opdateret softwaren , da det kan været et problem , desværre hjalp det ikke på min bil 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis