Kalkholdigt vand

Kunne ikke helt finde den rigtige kategori.

Jeg bor i en kommune med MEGET kalk i vandet. Det føles som om at der er en belægning på overfladerne af de rene skåle, tallerkener glas osv. fra opvaskemaskinen. Og jeg må ofte kalke min bruser af.
SPØRGSMÅL: Hvad er jeres mening/ holdning/ oplevelse om en "kalk-knuser" som man sætter på vandrøret ? Virker det ? kan det betale sig ? Er det pengene værd ? Hvilken type ? Kan man selv nemt sætte den på ?

Lene
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Min bror har en kalkknuser, og er meget begejstret for den.
Jeg var lidt mere skeptisk, så derfor prøvede jeg kalkknuseren et par måneder, hvor jeg hver dag tog 10ml vand fra før og efter kalkknuseren, og hældte ud på to sorte fliser og lod det tøre.
Resultat efter to måneder, var at der intet forskel var. Lige meget kalk, og det sad lige så godt fast.
Kalkknuseren bruger under 0,1W, hvilket også fortæller mig, at med den forsvinde lille energi, så kan den umuligt gøre nogen forskel.
Jeg har også målt på det lille svage magnetiske signal den sender ud. Den står og sweeper mellem 1,8kHz og 2,8kHz.
Vil tror at jeg selv kan bygge en tilsvarende (dog uden fin plastikæske) til under 100kr.
Kalkknuser påstår at den ikke virker så godt på plexrør, da plastikken afskærmer for signalet, hvilket selvfølgelig er noget vrøvl, især fordi kalkknuseren selv er i et plastikhus.

Den er er nem og sætte på vandrøret, og der var heller ingen problemmer i at få pengende retur.

Så min konklusion er at det er ren placebo effekt.
Bruger du afspændingsmiddel i din opvaskemaskine?
Har du spurgt andre i din omgangskreds om de oplever, at der er belægning på ting fra deres opvaskemaskine?
Du skal sikre dig at opvaskemaskinen er indstillet til max hårdhed. Så vil den tilføre mere salt, så afkalkefunktionen fungerer bedre.

Kalkknuser og tilsvarede man sætter udenpå et rør har ingen virkning. Hvis det kunne gøres så simpelt var den indbygget i alle opvaskemaskiner, så man ikke skulle bekymre sig om salt. Det virker ikke og er splid af penge.

Hvis du vil fjerne salt fra dit brugsvand skal du have et blødgøringsanlæg. Det bruger salt som du kender fra opvaskemaskinen. Det virker, men regn med 25.000 kr.

De fleste lever blot med kalken og indstiller opvaskemaskine mm til at håndtere det hårde vand.

Vi fik et blødgøringsanlæg og det forandrede virkeligt vores liv. Væk er pest i opvaskeren, rengøring er hurtigere og med mindre kemi, og så bruger vi mærkbart mindre shampoo og sæbe efter vi fik det. Samme med vaskemiddel.

Det kan klart anbefales, hvis man som os havde virkelig hårdt vand. Prisen er også rimelig. Kender nogen der skal skifte det nu gule badekar. Det koster mere end et anlæg - og er pænt trælst. 
Glaspest har ikke noget med vandet hårdhed at gøre. Det ligner kalkbelægninger, men det er ikke noget, der er på glasset. Det er skader inde i glassets overflade. Det letteste måde at udgå glaspest, er at købe billige glas ;-)

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis