messing med rustfri stål??

Hej Alle LDS'r

Jeg vil lige høre hvis det er okay at installere en messing 2 vejs ventil med mappres rustfri stål med hensyn til korrosion hvis men brug rødgods mellem rustfri stål og den messing 2 vejs ventil?

https://www.regulus.eu/en/sf25-2-m1-two-way-zone-valve

Eller skal jeg bruge Mappress El-Forzinket for at undgå korrosionsproblemet?

Det er til varme og ikke brugs vand... Eller er det bedst at bruge kobber press fittings?

På forhånd tak!



10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Til varme er der lidt friere valg, da vandet er iltfrit.

Du behøver ikke rødgods imellem.

Messing bruges hele tiden med rustfri, også til brugsvand. det er jo det de fleste kuglehaner er lavet af, og der findes press til gevind fittings og unioner, som indeholder begge dele. I samme fitting.

Så det gør du bare.

Kobber og stål skal du undgå at blande, og gøres det, skal du have styr på strømningsretningen.

Elektronikteknikeren
@Gregeren Tak for svar det giver god mening! :)
Hvilken rør synes i men skal brug i forhold til holdbarhed vs pris?

Jeg har også en rustfri varmevands beholder til brugsvand vil det sig at jeg skal brug rustfri rør til brugsvand?

På forhand tak!
Søren O skrev den 15-01-2024 23:21:29

Gregersen@
Jeg har ikke hørt at det skulle være et problem at “blande kobber og stål” ved iltfri “radiatorvand”.
Ved brugsvand må der ikke bruges kobber efter stål.

 Søren, jeg har da set utallige steder, hvor der er brugt kobber efter stål i brugsvandsinstallationer. F.eks. er vandet ført frem i 1/2" galvaniseret jern med overgang til kobberrør til blandingsbatteriet eller haner. 


fase
@Søren O skriver: Ved brugsvand må der ikke bruges kobber efter stål.   

Ovennævnte er Faktuelt forkert.

Man må ikke bruge kobber før stål, i brugsvand, i så fald man bruger kobber før stål, tærer der hul efter 3-5 år i stålet.
Det har været almindeligt kendt i bl.a. VVS branchen i mindst 50 år.

I visse tilfælde kan tæring stoppes/formindskes ved brug at Ion-fælde også kaldt "grisehale".

Udtrykket Rustfri stål er et meget generelt begreb.
Typen AISI 304 er en ståltype som er rustfri, men ikke rustfast.
Typen AISI 316 er en ståltype som både er rust- og syrefast. Syrefast for alm. syre, men ikke nødvendigvis syrefast for alle former for syre.

Det "rustfrie fittings" man normalt generelt kan købe i div. Internet butikker er af Typen AISI 316.

@myatix: Vedr. din "rustfrie varmtvandsbeholder bør du, alt andet lige, godt kunne bruge galvaniske rør efter beholderen.
Tidligere har jeg haft HS-Tarm kedel, i ca. 45 år, med "rustfri" spiral for det varme vand, efterfølgende er jeg gået over for en anden form for varmtvandsspiral i bufferbeholder. PT. har jeg endnu ikke oplevet tæring på de galvansiret vandrør, som blev taget i brug i 1969.

@myatix hvad rør du bør bruge fremover afhænger helt af din situation i huset. Normalt vil nogen sige "pex-rør" uden skjulte samlinger.
Det kan være noget af en udfordring i eksisterende huse.

Ved renovering har jeg selv brugt AISI 316 gevindrør og fittings, med skjulte samlinger, pga. meget omfattende og teknisk kompliceret rørføring, hvis det skulle udføres med "pex-rør".
For f.eks. kloak rør må man godt bruge skjulte samlinger, ud fra den betragtning at holdbarheder svarer til husets levetid.
Lovgivningen har, mig bekendt, ikke rigtigt taget stilling rørføring med materialet/typen AISI 316, for skjulte samlinger.
I min optik holder materialet AISI 316 forment lige så længe som f.eks. kloakrør, altså svarende til husets levetid. 
Annonce
I har da helt ret, og ved ikke hvorfor jeg har fået byttet om på tingene. Der skak stå “kobber efter stål”.

Søren O
@GSH Tak for din afklaring det et store hjælp!

P.T. Har jeg gulvvarme som varmekilde some er udført i pex med en messing gulvarmeslanger fordeler rør som er forbinder til el forzinket rør. Jeg har plan om at installer en varmepump som en nyt varmekilde og vil høre hvis det er okay til forset brug el forsinket rør eller hvis jeg er nogle til skift den el forsinket til kobber eller rustfri stål?

Ud fra det i skrive virker det som om jeg kan godt brug el forsinket rør til varme og så kobber eller rustfri stål fra varmevandsbeholder til en rødgods brugsvands fordeler som så kør vider ude til vandhane i pex rør.

Er det ikke rigtig?
myatix vedr. dit varmesystem er det, alt andet lige, bedst at holde dig til det du bruger i forvejen, el forsinket.
Formentlig er kobber også væsentlig dyrere end el forsinket. Personlig vil jeg ikke bruge kobber. Rustfri er også væsentlig dyrere end el forsinket.

myatix vedr. dit brugsvand, brug kun kobber i absolut ende af systemet. I din ovennævnte beskrivelse har du kobber mellem varmtvandsbeholderen og rødgods system. Lad være hold dig fra kobber, med mindre det er i absolut enden af rørsystemet/tappestedet. Brug rustfri fra varmtvandsbeholderen eller Pex.
Hvorfor virker det som om du meget gerne vil bruge kobber?

Som skrevet ovenfor, hold dig til de materialer der er brugt i forvejen, det er den sikreste måde at undgå korrosion på lang sigt. Sammen med brug af pex rør, som afbryder den galvaniske forbindelse.

Elektronikteknikeren
@Gregeren Til svar på din spørgsmål, jeg er englænder og vi brug primer kobber i England til næsten alle VVS installationer, også pga. mange gasfyr har kobber komponenter.

Jeg vil brug el forsinket til varme og rustfri til brugsvand.

Mange tak for hjælpen!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis