Dampspærre ved indbygningsspots

Hej,

Konen ønsker sig spots i badeværelset, hvilket jeg er ved at undersøge. Jeg er i tvivl om hvilke muligheder der er for tætning omkring spots, oppefra, samt hvilken af mulighederne der er den mest rigtige.

Vi har 1 lag gips, dampspærre og så forskalling. Jeg har snakket med en elektriker kammerat som fortæller mig at man "bare" kan tape spottet fast til dampspærren oppefra, med dampspærre tape. Det lyder bare ikke helt som en "mest rigtig" løsning i mine ører, så jeg vil gerne høre jer. I har altid noget klogt at sige.

Derudover vil jeg høre om i har råd til hvad man skal overveje ved køb af spots? Jeg vil gerne have nogle hvor jeg kan skifte lyskilden, da jeg gerne vil have nogle lidt specielle pærer i. Ellers tænker jeg om indbygningshøjden og om de kan kippes er noget man bruger i hverdagen?

Umiddelbart tænker jeg disse, hvor jeg udskifter lyskilden: https://www.greenline.dk/scan-products-luna-quick-install-indbygningsspot-4000k-hvid-183697

På forhånd tak
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
sådan en box til dem plus tape rundt om er rigeligt. Men herinde er mange, erfarne og dygtige elektrikere, så de vil give gode råd. Andre vil minde om, at det er installation og kræver en fagmand 
Selvfølgelig er det installation og jeg får også en elektriker til at komme og lave det, jeg skal bare vide hvad der er mest korrekt at gøre
Det er ikke helt enkelt. Jeg kender ikke en safe boks som virker ordentlig efter hensigten når der sidder sådan en strømforsyning sammen med spots. Der vil kommer 2 kabler ind i boksen og det vil blive noget makværk at få til at sidde ordentlig. 
Den ønskede spot må sidde helt i isolering, så den bedste måde er nok at lægge et stykke dampspærre plast hen over, og så bruge tape rundt i kanten af det. Så skal man være særlig omhyggelig hvor kabler kommer ind under plast. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Ev elmand det vil antaget give fugt i den “plastlomme” der laves, ikke? Kan det ikke på sigt give en lille vandpyt i samme plastlomme og måske endda ødelægge spottet? Jeg synes også umiddelbart at det ikke lyder som en “rigtig” løsning, mere som en lappeløsning. Jeg ved det selvfølgelig ikke, jeg er ikke elektriker
ev elmand skrev den 15-01-2024 23:28:53

Det er ikke helt enkelt. Jeg kender ikke en safe boks som virker ordentlig efter hensigten når der sidder sådan en strømforsyning sammen med spots. Der vil kommer 2 kabler ind i boksen og det vil blive noget makværk at få til at sidde ordentlig.
Den ønskede spot må sidde helt i isolering, så den bedste måde er nok at lægge et stykke dampspærre plast hen over, og så bruge tape rundt i kanten af det. Så skal man være særlig omhyggelig hvor kabler kommer ind under plast. 

Men man kan vel tape sig fra det? Æstetisk eller elegant er det ikke, men kan vel være effektivt nok?

HrT:
Det æstetiske eller elegante ser jeg bort fra over loftet men under isolering. Her drejer det sig om effektivitet. 
MathiasHåbet:
1.
Der er ikke nogen lomme, da der er hul i dampspærre hvor spot er placeret, og så er der ny dampspærre henover.
2. Der dannes ikke fugt under dampspærre, Det dannes hvor varm luft møder kold luft. Dampspærre skal hindre den varme luft i at stige op igennem isolering. Ved manglende dampspærre sker fortætning et sted midt i isolering hvis der er tyk lag på. Ved tyndere lag sker det tæt på overfladen af isolering. Derfor er det vigtig med tæt dampspærre ved den tykkere isolering, da fugten ikke så nemt udtørrer fra midt i isoleringslaget.
PS. Du kan jo også lægge en opvaskebalje op over spot, bore huller til kabler så der kan bruges tætnings nipler, samt tape rundt i kanten af baljen. Husk i øvrigt at undgå spot hvor du har spær. Der er næppe plads nok i højden.
Men den bedste løsning er at tage loftet ned, ny forskalling under dampspærre, så der bliver plads til spot uden at gennembryde dampspærre. Det er måden man gør det helt korrekt på. Spot må gerne trykke lidt på dampspærre. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også