Vibrationer i varmerør

Jeg har tilsluttet min ny gulvvarme til mit centralvarme system (Fjernvarme med varmeveksler). Efter dette er sket, og der er kommet varme på gulvet, begynder det at vibrere i rørene når en af termostaterne på en af radiatorerne i nærheden, eller selv gulvvarmen slukker. Det kommer til at lyde som en meget hurtig banken – eller rettere som en lille motor der går i gang. Jeg kan fjerne lyden ved at skrue op for en af termostaterne – men det er jo lidt uholdbart da der efter hånden bliver lidt varmt :oops: . Er der nogen der har nogen ideer til hvad det kan være, eller hvordan jeg afhjælper det?

Mvh Tor
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder som om at du har byttet om på fremgang og retur.

luk radiatoren vent til den bliver kold....luk op og mærk hvor varmen kommer ind,det skal være modsat af termostaten
Citat fra Tor

Jeg har tilsluttet min ny gulvvarme til mit centralvarme system (Fjernvarme med varmeveksler). Efter dette er sket, og der er kommet varme på gulvet, begynder det at vibrere i rørene når en af termostaterne på en af radiatorerne i nærheden, eller selv gulvvarmen slukker. Det kommer til at lyde som en meget hurtig banken – eller rettere som en lille motor der går i gang. Jeg kan fjerne lyden ved at skrue op for en af termostaterne – men det er jo lidt uholdbart da der efter hånden bliver lidt varmt :oops: . Er der nogen der har nogen ideer til hvad det kan være, eller hvordan jeg afhjælper det?

Hej
Ja, det lyder som om du har ombyttet frem og retur. På termostatventilen er der en pil som angiver flowretningen.
Hvis man bytter om på dette begynder sædet i ventilen at klapre, da den ikke er designet til at lukke mod strømningsretningen.
Hilsen Kewin, Svendborg.

Husk:
Assumptions is the mother of all fuck ups !!!
Tak for jeres svar - det er hermed opklaret. Kommer nu i tanke om at den tidligere ejer har tilsluttet en radiator omvendt på det gamle badeværelse, hvilket ikke har givet problemer tidligere, men det nye badeværelse var åbenbart dråben der fik det til at ske.
Jeg har ikke mulighed for at bytte om på rørene, men jeg kan vel bare flytte termostaten til den ende der i virkeligheden er tilløbet - lyder indlysende for mig, men er det også korrekt?

Mvh Tor
Citat fra Tor

Tak for jeres svar - det er hermed opklaret. Kommer nu i tanke om at den tidligere ejer har tilsluttet en radiator omvendt på det gamle badeværelse, hvilket ikke har givet problemer tidligere, men det nye badeværelse var åbenbart dråben der fik det til at ske.
Jeg har ikke mulighed for at bytte om på rørene, men jeg kan vel bare flytte termostaten til den ende der i virkeligheden er tilløbet - lyder indlysende for mig, men er det også korrekt?

Hej.
Det mest korrekte er at montere termostaten på returen, da man altid drøvler et flow på returrøret.
Men prøv at gå i byggemarkedet og se de forskellige muligheder der er for termostatventiler :shock: . Det er nemlig ikke ligegyldigt hvad de forskellige typer anvendes til.

Husk:
Assumptions is the mother of all fuck ups !!!
Korrekt og korrekt Kewin Lund, måske hvis det er en Danfoss FJVR ventil (retur ventil), men du har dog ret i at man normalt drøvler på returen, men dette har heller ikke noget med radiator ventilen/Termostaten at gøre. Hvis man endelig vil have mulighed for at drøvle på returen bruger man en Raditrim. Endvidere benytter man kun denne mulighed hvis ikke det er nok med forindstillingen på "Termostatventilen".

Tor, hvis ventilen sidder på returen er det sikkert en retur ventil. Du skriver at du har koblet en gulvarme kreds på fjernvarme anlægget! er det Direkte eller Indirekte FJV-anlæg. Hvis det er direkte FJV, kan vibreren i rørerne opstå pågrund af trykket, måske mangler du en differenstryk regulator!? Hvilken UNIT har??? Mærke/TYPE
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis