Luft til luft varmepumpe fryser til

Jeg har nogle venner der i efteråret fik installeret en luft til luft varmepumpe, som har virket fint, men nu hvor det er blevet koldt, mellem -5 og -10, sker der det at den fryser til, der kommer is langt op af siderne på den og så kan den ikke længere varme og slår fra. Er der nogen måde at undgå dette på? 

Jeg har selv en luft til vand varmepumpe, som ligner den viste varmepumpe i opbygningen, men bare større og på den kan jeg se at den bakke, der er under pumpen, hvor kondensvandet samles, der har min varmepumpe 6-8 huller hvor vandet kan komme ud af men deres har kun ét, så vidt jeg kan se. Kan det være årsagen til at der dannes is op ad siderne?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kondensvand skal selvfølgelig kunne løbe fra inden at det fryser.
Vores luft til vand-pumpe leder vandet ned i en faskine, men den kan nu stadig godt få problemer med is. Mit indtryk er, at den kolde luft der bliver blæst ud ud møder den varmere mere fugtige luft, og så sætter fugten sig på lamellerne foran blæseren, hvor det fryser til. Lidt går, men når der er meget, blokerer det for luften, og det er det der giver problemer. Jeg har et par gange skulle hjælpe istapper af. En enkelt gang har jeg startet et ekstraordinært afrimningsprogram i styringen. Sådan et ved jeg dog ikke, om luft til luft-pumper også har.
Allan A skrev den 15-01-2024 14:06:22

En enkelt gang har jeg startet et ekstraordinært afrimningsprogram i styringen. Sådan et ved jeg dog ikke, om luft til luft-pumper også har.

Jeg kan ikke se at det har en manuel funktion til afrimning, men der er en automatisk afrimningsfunktion, der skulle slå til når der kommer is på, men det er måske den der ikke virker.

Tag fat i montøren.. der mangler kølemiddel i anlægget..

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis