6b Eternit plader frost sprængt fra bagsiden

Jeg har lige opdaget at mine eternit-tagplader er frost sprængt fra bagsiden pga fugt fra utæthed.

nogle af dem er tæt på at være sprængt igennem pladen, det er ikke rigtige eternt plader men noget ukendt mærke med hvid maling der er skallet af .

det er en eternit skrue der har dryppet vand ind og den får jeg tætnet, men jeg har også en affugter oppe på loftet men den kan ikke rigtigt gøre meget når det er tæt på fryse punktet, kan det hjælpe at sætte en petroliums kamin der op for at forhindre mere frost skade og få fordampet fugten.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på siden   
Hvor gammelt er taget ?
Det kunne ligne plader uden asbest, du skal desværre nok snart have dem udskiftet..

Vi prøver igen, i morgen --
Ja det er uden astbest, og over 15 år gamle (jeg har boet her i 10 år) ja jeg begynder at skifte nogen af dem til sommer, men jeg er overrasket over at pladerne er ok på oversiden, men bliver frost sprængt undersiden, - for et par år siden var de som nye, pludseligt begynder malingen at drysse af på under siden og så begynder de at frost sprænge. ved du om det er en fordelt med behandlede eller ubehandlede plader ?
Hvad med ventilationen på loftet?
Såfremt du har dårlig ventilation på loftet, samler der sig kondens på undersiden af Eternit pladerne, som derved kan giver anledning til frost springninger.
ja der er jo ventilation i gavlene og det blæser fint igennem, jeg tror at det er fugt fra en utæt skrue der gennem monsun regnen i flere måneder nu har fugtet , jeg har skiftet skruen og prøver lige nu at få tørret loftet med en petroliums ovn, og kører også en affugter, men skaden er jo sket på en del plader hvor frosten har skadet en 3-4 plader til udskiftnings level, jeg håber bare på at begrænse skaden nu
Hvis der er god ventilation af loft rummet tror jeg ikke at affugteren kan bidrage da luften altid bliver skifter
Annonce
Kun med megen kort afstand i mellem gavlene er det nok med ventilation den vej, så vidt huskes under 5 m.

Normalt hedder det luft ind i/ved tagfod og luft ud i kip.

Et anden punkt er hvor tæt er dit loft, herunder loftlem mv.?

En eller evt. flere utætte skruer får ikke malingen til at falde af, på hele plader.
Ja jeg er også noget rystet , det er som om pladerne er ved at gå i opløsning , også selvom der er kondens på undersiden så burde det vil ikke suge vand til sig og lave frost sprængning og hvorfor skaller malingen af. 
halvdelen af huset har astbestholdige plader, de har ingen problemer overhovet, men de plader uden astbest har det ikke godt, jeg kan ikke finde noget navn eller nummer på pladerne --- affugteren kunne ikke gøre noget, og varme ovnen varmede bare for gråspurvene, -- jeg har nu sat en stor kraftig industri ventilator på med luft udefra og luft fugtigheden falder nu er den på 86% og falder stadigt, udeluften er 90% 
loftlemmen har nok været utæt i kanten pga der lå lidt skidt, loft lemmen ikke en lem men et firkantet låg med isolering på bagsiden der bare ligger på en ramme, 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også