Boligventilation eller ej

Vi har tilbage i 2006 installeret et ventilationsanlæg som nu skal skiftes. Vi fik det primært installeret fordi der kommer meget dug på vinduerne i de kolde måneder. Nu skal vi til at skifte vinduer, det bliver selvfølgelig 3 lags, og er noget helt andet end de originale fra 1988. Jeg føler lidt det er spild af penge, ca 30.000 for rens af rør og installere nyt ventilationsanlæg , når man nu får 3 lags vinduer med evt ventilationrist indbygget, som vil kunne lave naturlig ventilation. Er der nogen der har erfaring/en mening om det?
Mvh 
Thomas. 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fugten forsvinder jo ikke bare fordi du ikke kan se den på vinduer - Nu vil man typisk lave varmegenvinding i ventilations anlæg.

 

Du skriver ikke om din boligventilation er med genvinding. Eller hvad grunden er at det skal skiftes.
Naturlig ventilation er jo fint om foråret og sommeren. Men om vinteren er det naturligvis kold luft som kommer ind og skal opvarmes. Ved genvindings anlæg snupper man en del af den varme som er i udsugnings luften og smider så varmen ind igen med indblæsnings luften. Det giver oftest et helt anden godt indeklima end det man opnår ved at åbne vinduer eller andet. 
Og som Kurt54 skriver Så er dug på vinduer jo kun et symptom på fugtproblemer, og det forsvinder ikke selv om de 3 lags ikke får dug. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Kurt54 skrev den 14-01-2024 12:29:42

Fugten forsvinder jo ikke bare fordi du ikke kan se den på vinduer - Nu vil man typisk lave varmegenvinding i ventilations anlæg.

 Anlægget vi har er med rotorveksler, så det er med varmegenvinding. Selve rotoren er i stykker. Huset er ikke specielt fugtigt, men våde vinduer var uundgåeligt før anlægget var installeret, og med "tynde" vinduesglas. Så min tanke var om man skulle spare pengene, og bruge alm udluftning/riste i vinduer. Er ret sikker vi ikke får kondens med 3 lags. 

Jeg ville absolut erstatte den med en ny rotor veksler. Det er den af de kendte metoder der er mest effektiv. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg synes at det er lidt underligt, at der i sin tid blev valgt en rotorveksler, hvis hovedårsagen var at fjerne fugt.

Jeg ville erstatte den med en modstrømsveksler. De er billigere, har længere levetid og fjerner bedre fugt. Jeg tror du vil fortryde det, hvis du fjerner den.

Annonce
GodeVen skrev den 15-01-2024 09:21:04

Jeg synes at det er lidt underligt, at der i sin tid blev valgt en rotorveksler, hvis hovedårsagen var at fjerne fugt.

Jeg ville erstatte den med en modstrømsveksler. De er billigere, har længere levetid og fjerner bedre fugt. Jeg tror du vil fortryde det, hvis du fjerner den.

Ja det tror jeg også, nu er rørene jo også trukket, - jeg tror den bliver udkiftet men en Dantherm RCV 320 med forvarmer og entalpivarmeveksler, nu må vi se

Hvis du er i tvivl, kan du jo udskifte vinduerne, og så vurdere hvordan det så bliver med de nye vinduer.
For udskiftning af vinduer og ventilation, hænger vel ikke sammen ?

Men som andre skriver, så er dug på vinduerne jo kun et symptom på fugtproblemer.
Vi har 27 år gamle termovinduer i 2 lags, de dugger ikke..

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 15-01-2024 09:36:08

Hvis du er i tvivl, kan du jo udskifte vinduerne, og så vurdere hvordan det så bliver med de nye vinduer.
For udskiftning af vinduer og ventilation, hænger vel ikke sammen ?

Men som andre skriver, så er dug på vinduerne jo kun et symptom på fugtproblemer.
Vi har 27 år gamle termovinduer i 2 lags, de dugger ikke..

 Jeg har fundet ud af, at man stadigvæk kan købe reservedele til vores anlæg. 

De kan også renovere rotor og ventilatorer, ventilatorer kører egentligt fint, men når man nu er igang.
Der er ihvertfald en del at spare, i forhold til nyt, så er lige nu i tænkeboks.
Anlægget er et LTR-3 - Enervent, produceres i Finland 🙂
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis