Gevindrør fanget i bordplade

Hej folkens - gode dyr er rådne, når tidligere ejer har monteret en IKEA hane i så snævert et hul (32-33 mm, så vidt jeg kan måle mig til), at gevindrøret sidder uhjælpeligt fast - efter jeg fjernede alle slanger,  har jeg forsøgt at:

1) ... "skrue" det ud med papegøjetang, men det kører blot rundt, bevæger sig ikke ud,selvom jeg anlægger pres
2) ... banke det ud, men det kostede mig blot et par brædder - er bekymret for hvis jeg slår på jernet med andet jern, så ødelægger jeg bordplade 

Jeg har ingen flydende kvælstof, og kun kopper flangen som fulgte med der passer i diameter til at counter skrue. 

Nu har jeg så skruet hanen på igen, men det ødelægger planer om en Quooker i denne vask, så hvis nogen har andre ideer modtages de med kyshånd!
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ser ud som om der er god plads nedefra.
Har du prøvet at give den et par slag med en hammer?

Jeg regner naturligvis med du har afmonteret både omløber og skiver🤣

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 13-01-2024 18:47:08

Yes, tog desværre ikke billeder før jeg installerede alt igen, men røret stod meget fint helt alene og helt ligeglad med hvor meget jeg bankede på det. Har fundet muggert frem, men er bange for at den tager en del af bordpladen også

Kan du ikke holde igen med en papegøjetank og en klud - samtidig med at du bruger svensknøglen ?
NFB skrev den 13-01-2024 18:53:02

Superdiy skrev den 13-01-2024 18:47:08

Yes, tog desværre ikke billeder før jeg installerede alt igen, men røret stod meget fint helt alene og helt ligeglad med hvor meget jeg bankede på det. Har fundet muggert frem, men er bange for at den tager en del af bordpladen også

Så skær toppen af og slå stumpen ned i skabet. Hanen er lavet i messing, så en alm. nedstryger kan sagtens save det over.

Selvbygger med stort S. 
Skru møtrikken så langt ud, at den beskytter enden af gevindet. Derefter burde den kunne slås ud nedefra.
Det kunne tyde på, at der ved installationen er fyldt op med fugemasse eller lign. i mellemrummet mellem hullet og armaturet, så der skal et relativt stort tryk til for at det løsner sig.
Annonce
Hvordan ser det ud oven fra. Er der plads til at du kan “skrue” armaturet op af bordpladen ved at dreje det rundt.
Ellers se om du kan finde et kopbor der passer ud over gevindet. Du skal så mindst fjerne slangerne fra armaturet, så du kan bore nede fra og op.

Søren O
Jeg ville skrue den hele vejen op, hvis den kan køre rundt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 13-01-2024 23:37:44

Ideer til hvordan man får den til at tage ved? Har skruet og skruet men den bevæger sig ikke op eller ned. 

Bevæbnet med en halv fridag prøver jeg igen. 
NFB skrev den 15-01-2024 10:04:13

ev elmand skrev den 13-01-2024 23:37:44

Ideer til hvordan man får den til at tage ved? Har skruet og skruet men den bevæger sig ikke op eller ned. 

Bevæbnet med en halv fridag prøver jeg igen. 

Succes. Jeg tog et par gribs-gode handsker på og kunne nu trække OG dreje,så bevægede den sig. Kostede mig kun den ene handske.

Har du overvejet at skære det  under bordet af og dernæst save gevindstykket igennem på langs, så det kan klemmes sammen og dermed fjernes?

fase
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis