10 mm relæ til 230V ventilator

Hej :-) 
Min badeværelsesventilator kører  sammen med lyset, og det er lidt træls. Så jeg vil gerne at den først starter når jeg trækker i en snortræk-afbryder. Sagen er den, at min snortræk-afbryder kun giver 230V mens man trækker i den, så jeg mangler et holderelæ. Og der er kun 10mm plads til i mit LK-underlag.
Ved I om man få så tyndt et relæ med skrueterminaler? Det behøver ikke være er kiprelæ. Ventilator trækker 25-35W. 
Der er ikke konstant 230V i ventilatoren.
Mvh Lars 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et relæ kan kun "holde" strøm hvis det er kiprelæ. Ellers kan den monters så den tænder og holder men du kan så ikke slukke den. Men du kan naturligvis stå og holde i snoren medens ventilator kører men det er vel ikke meningen
Der findes snoretræk som virker på samme måde som den kendte kiptryk der f.eks. sidder i foden af bordlamper. Altså som tænder når der trækkes og slukker næste gang der  trækkes i den. 
Her er link til et eksempel

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du skal bruge det der hedder en trappeautomat. Den vil kunne aktiveres af dit snoretræk og så holde ventilatoren kørende i den indstillede tid.
Tror dog næppe du finder en der kun er 10mm. Mener målet er 18mm standard.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Hej alle
Tak for gode svar! Jeg har godt luret på den lampe-trækafbryder, men jeg det bliver lidt rustikt at have den siddende på væggen. Selvom den nok kunne bygges ind i en dåse. 
Tror jeg går efter et ekstern kiprelæ, der kan være i en membrandåse på loftet.
Undskyld, men havde læst det som om der var en snorafbryder indbygget. Nu er det mange år siden jeg har rodet med den slags, så den slags fås måske ikke mere

Med venlig hilsen

Anders

Du skriver selv at du vil vil bruge din snoretræk afbryder, til at betjene relæ. Der er det jeg mener hvorfor ikke direkte virkning uden relæ. 
Her er en anden type som allerede er monteret i en dåse. LINK 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis