Hvor ofte skifter I filter i varmegenvinding?

Hej,
Vi har fornyligt fået renset rørene på loftet. Der sidder 2 filtrer i varmegenvind Danfoss air a2 på loftet. Et grov-filter og et finere filter - safeair. Tænker filtrene er blevet bedre og finere over årene. Prøvede at skifte det billige efter 3 mdr og lade det finere sidde længere, men skiftede hurtigt det finere og dyrere også.
Først derefter blev luften helt god igen. Det grove er anbefalet skift hver 3 mdr og det dyre hver 6 mdr.
Hvor ofte skifter I og oplever I det samme?
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har haft det i 3 måneder nu, men ikke skiftet endnu. Lige bestilt nye så har dem klar. Men dem, der indregulerede det, kommenterede på, at vi skulle forvente at skifte sjældnere end, hvad de normalt ser, fordi de syntes vi havde et rent hus (måske fordi vi alle er allergikere og ikke har husdyr). De anbefalede dog at man satte billige klip selv filtre foran de dyre for at spare lidt på den konto.  

Vores filtre håber jeg holder 6 måneder. Vi kører nemlig med kulfilter og de er pænt pebrede synes jeg. Hvis det er oftere, særligt for det udefra, så får jeg nok sat et forfilter på udeluften med et groft, billigt filter. 
Vi har heller ikke husdyr og er 2 voksne med 1 lille barn. Jeg syntes at førhen - måske før safeair filter kom frem - så passede hver 6 mdr fint. Jeg kan ret tydeligt mærke når luften begynder at blive for tung. Kan dog hjælpe at skrive lidt op manuelt i trin frem for auto styrke på anlæg. Men det er en stakket frist og det optimale er at udskifte. Indeklima skal være helt i orden. Det vil jeg ikke spare på, men det løber da op hvis der skal skiftes 2x filter á 4 gange årligt - helt optimalt set. Safeair er heldigvis blivet billigere. Jeg synes dette filter er godt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis