Varmefordelingsplader på beton

Hej,

Jeg er ved at renovere et 70’hus, hvor jeg gerne vil have gulvvarme i kælderen.

Jeg er ikke interreseret i at grave kælderen ud, så derfor kigger jeg på Nordic varmefordelingsplader i xps, som placeres ovenpå betongulvet.

Min eksisterende gulvopbygning er følgende:
-5cm beton
-30mm pladebatts 
-0,07mm plastikfolie
-15cm nøddesten

Min spørgsmål er så;
Kan jeg godt placere xps varmefordelingsplader ovenpå betonen, eller vil jeg få fugtproblemer imellem betonen og fordelingspladerne?

Håber i kan hjælpe 😊
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du får kun fugt problemer hvis kælder gulv nogen gange er fugtig. Men der er stort set ikke nogen isolering nedad, så det vil blive både dyr i varme forbrug og heller ikke lovlig. Hvis man renoverer væsentlig så skal det leve op til nutidens standard. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej Erik,

Tak for dit svar. Jeg er enig i at det kan blive dyrt hvis det skal holde en konstant stuetemperatur. Med varmefordelingspladerne kan jeg få en hurtig regulering når jeg bruger kælderrummet (ca. 30min kan jeg læse mig frem til). Resten af tiden kan jeg holde en lav temperatur på anlægget - evt. 18 grader. 

Er det en væsentlig renovering når jeg ikke rører ved klimaskærmen? Jeg tilføjer “bare” gulvvarme til kælderen.

Mvh. R.Juel
Når du har beton næsten u-isoleret under varmefordelings plader så varmes denne også op. Det er derfor stadig et træg gulvvarme system.
Du kan på ingen måde sammenligne med svømmende gulv eller let gulv på strøer når der her er brugt den korrekte isolering.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis