Ny skabsfryser med for meget sug i døren

Jeg har lige fået en ny skabsfryser fra Indesit.
Den er nu sat til, og jeg har fundet ud af at man kun kan åbne døren med to hænder fordi der er meget sug i døren.
Har I et godt råd?
Mvh. Lene :-)

Mvh. Lene :-)

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vær du kun glad for det, jeg tænker at det kun gør sig gældende m, når døren næsten lige har været åbnet, det der sker er elementær fysik.. når man åbner døren indtil fryseren så kommer der varmluft ind i fryseren og når døren bliver lukket, så køles luften ned, og da varm luft fylder mere end kold luft. Så "krymper" den varme luft når den køle ned og dette skaber den u dertryk som gør t døren er svær at åbne, hvis nu gummilisyerne ikke sluttede helt. Tæt ville du nemt kunne åbne døren, men dette skaber meget rim/is inde i fryseren... så dine gummilister slutter helt tæt og fryseren virker perfekt som den skal.
Jeg ved godt, at der er ekstra sug, når døren har været åben, og man prøver at åbne den igen.
Jeg har en fryser i forvejen, som fungerer perfekt, og der er der ingen problemer med at man skal bruge to hænder når man skal lægge varer ind i den.
jeg er mere ude efter et tip til, hvad man kan gøre ved en dør, hvor der simpelthen er for meget sug i :-)

Mvh. Lene :-)

Når du åbner, kommer der varmt luft i fryseren. Når du lukker og det bliver koldt, trækker det sig sammen og laver undertryk. Langsomt siver luften ind igen, så der ikke er undertryk og det er let at åbne. Hvis pakningerne i lågen er slidte, vil den varme luft løbe ind relativt hurtigt. Så vil det ikke være et problem at åbne lige efter.

Lige når den er sat til, vil det være ekstremt, hvis det er en god fryser du har købt. Prøv at vent et par dage og se om det er et problem, hvis du åbner igen efter et par timer.

Hvis det stadig er et problem, som du ikke kan leve med, kan du lave pakningen utæt. Så den kommer til at virke som en gammel slidt fryser. Det kan dog ikke anbefales! Det vil øge dit strømforbrug og give flere problemer med rim.




Lene B. skrev den 12-01-2024 11:23:26

Jeg ved godt, at der er ekstra sug, når døren har været åben, og man prøver at åbne den igen.
Jeg har en fryser i forvejen, som fungerer perfekt, og der er der ingen problemer med at man skal bruge to hænder når man skal lægge varer ind i den.
jeg er mere ude efter et tip til, hvad man kan gøre ved en dør, hvor der simpelthen er for meget sug i :-)

 Du skal være glad for, at din ny fryser er tæt og dermed svær at åbne lige efter døren er lukket. At den fryser, du har i forvejen, ikke er svær at lukke op er et tegn på, at døren er utæt. Så alt i alt glæd dig over den ny tætte fryser. 


fase
Du kan kun løse problemet ved at der er et hul i fryseren. Det kan være et hul til afrimnings vand der er stoppet.
Er det ikke en fryser med auto afrimning (no frost) så er der ikke sådan et hul. Jeg har før boret et hul 5 mm bagud af en fryser som havde samme problem. Men det vil jeg ikke lige anbefale uden at man ved hvor man skal bore. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
De fleste frysere har en magnetisk pakning. Så i stedet for at bore, kan man klistre en tandstik eller tilvarende, der hvor pakningen rammer selve fryseren. Men, som nævnt flere gange, er det ikke en god løsning at lave fryseren utæt.

Nu har du jo købt fryseren, men på mange modeller, er der en funktion i håndtaget, hvor en lille pal skubber lågen fri, når man rykker  i håndtaget.
Måske du burde have denne funktion, og at den så bare ikke virker?

På vore fryser ser det sådan her ud , der er en pal i hver ende af håndtaget, men billedet viser kun den ene.
Det gør den er super nem at åbne...


Vi prøver igen, i morgen --
Sikker dig at nofrost hullet på bagsiden er frit - det kan være stoppet af is - er der først så meget is det ikke når at tø når kompressoren ikke kører - bliver problemet kun større og nofrost holder op med at virker. Ellers prøv med en utæthed ved døre - et sugerør eller lignende tappet fast -jeg trot ikke det giver så meget is som andre skriver, der render kun luft igennem ved trykforskelle og det er det du ønsker. Ellers se om det retter sig efter nogle dage, og begræns brugen af indfrysningsknappen, kører kompressoren hele tiden virker nofrost ikke.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis