Trailerlys blinker stadig efter montering af modstand

Hej med jer,

Jeg har en Skoda Octavia fra 2007, hvor jeg har været udfordret på, at LED-lyset på en trailer blinker som den rene byfest.
Trailerlyset blinker ikke på andre biler, og min bil kan fint fungere med andre trailere (med glødepærer).

Jeg tænker problematikken ligger i bilens canbus system.
Jeg har derfor købt følgende canbus modstands-enhed: https://www.harald-nyborg.dk/branford-can-bus-adapter-13-7-polet-stik-12-v

Det har afhjulpet problemet - eller næsten. Lamperne til nummerpladen blinker stadig. Den ene stopper hvis jeg tænder bilen, imens den anden fester videre.

Jeg har forsøgt følgende:
- Slebet kontaktfladerne i alle stik og givet kontaktspray
- Gået bilens ledningsnet igennem. Det så fint ud udover en stelforbindelse.
- Lavet ny stelforbindelse på bilen i ledningsnettet til anhænger (den sad løst)
- Traileren virker fint på andre biler
- Min bil fungere fint med andre trailere der ikke har LED lys
- Presset div. samlinger, ledninger mv. sammen mhp. om det kunne være en løs forbindelse. Det hjalp ikke og ændrede heller ikke på blinkesekvensen.

Så mit spørgsmål er, hvorfor har jeg fortsat en lampe der blinker, selvom jeg har fået en modstandsadapter på?

Håber I kan hjælpe til en løsning. Alternativt skal jeg skifte hele lyset på traileren til glødepærer. Og måske den nyindkøbte canbus adapter er defekt.

På forhånd tak for jeres inputs!
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
 Du blander Canbus og lampekontrol sammen.  CANBUS  er en slags kommunikations system mellem enheder i din bil som gør at ledningsnettet kan laves mere simpelt  og så  LAMPEKONTROL som holder øje med at de forskellige lamper i bilens lygter bruger den strøm som fabrikken har fastlagt - og det vil de IKKE gøre hvis pæren er sprunget eller bruger mindre strøm som f.eks.en LED pære vil gøre og så reagerer lampekontrollen ( dine lamper blinker fordi forbruget er for lavt i fgl. fabrikkens standart ) 
 Dit problem er Skodaens lampekontrol og for at kurere dette skal du have en modstand for hvert blus du har i dine lygter - sikkert  2* 5 Watt pr. baglys(venstre & højre en modstand på hver lampe)  -2* 21 watt pr. blinklys ( en modstand pr. lampe ) venstre & højre  og  2 * 21 Watt stoplys (fælles modstand for begge men skal passe til watt forbrug ca. 45 Watt )

"AUTOELEKTRIKEREN"
polobjørn skrev den 15-01-2024 15:31:59

 Dit problem er Skodaens lampekontrol og for at kurere dette skal du have en modstand for hvert blus du har i dine lygter - sikkert  2* 5 Watt pr. baglys(venstre & højre en modstand på hver lampe)  -2* 21 watt pr. blinklys ( en modstand pr. lampe ) venstre & højre  og  2 * 21 Watt stoplys (fælles modstand for begge men skal passe til watt forbrug ca. 45 Watt )

 Hej polobjørn,

Tak for dit svar!
A-ha! Jeg troede nemlig den adapter jeg købte, netop kunne skabe den manglende modstand. Øv øv

Jeg har googlet lidt, og er ikke helt sikker på hvordan jeg skal kompensere for den manglende modstand. Er det noget ala dette (med den rette modstand)?

Link: Biltema modstand

På forhånd tak!
Du kan også købe en færdig boks, mener bestemt denne her har modstande til alle "pærerne" men du kan jo ringe og spørge. link

Du kan købe en her der ligner den anden utrolig meget, her uden stik, findes også som 7 polet, det er i Holland så ingen problemer med told og moms Link
Her skriver de hvad modstandene er på..
  1. 2x 17 W (turn signal)
  2. 2x 4 W (rear light)
  3. 1x 35 W (brake light)
  4. 1x 17 W (fog light)
  5. 1x 17 W (reversing light)



Vi prøver igen, i morgen --
Hej
Begge dele kan bruges - den med de "almindelige" lygter vil nok være den billigste da den med modstande kræver 2 stk. modstande til 21Watt (blinklys) - 2 stk. til 5Watt (baglys) - samt 2 stk. paralel forbundne til  2 *21Watt  (stoplys)

Hvis du skulle vælge den løsning vil jeg absolut IKKE anbefale at du bruger de røde klemme samlere som følger med modstandene men derimod enten lodder ledningerne sammen og bruger krympeflex helst med smelteflex inden i   
som monteres ud over samlingerne eller bruger nogle "crimpesamlere" som er det næst bedste - de lodde samlere som er vist ved modstandene hos Biltema kun duer hvis ledningerne er 100 % rene og fint kobberfarvede da lodningen ellers ikke vil blive korrekt !

"AUTOELEKTRIKEREN"
Jeg siger tak for jeres svar - jeg køber nogle nye lygter 🙏
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis