M2 ikke forbundet eller?

Jeg har lige sat lamper op der hjemme hvor jeg så finder ud af at der ingen spænding mellem m2 og n, hele huset bruger ihc relæer, og de hver især programmeret af den tidligere ejer.

Kan det at der ikke er nogen kontakt mappet til m2 gøre at jeg ikke kan måle nogen spænding?

Og er det overhoved lovligt? Altså have ihc på den måde? Jeg kan slukke alt strømmen i huset via hoveafbryderen, men deruder kan jeg intet?

Kun komfur og vaske maskine har sin egen gruppe. Jeg har f.eks. Ingen gruppe til kontakterne, og hvordan med lamperne?
De går alle. Igennem. Ihc, som jeg antager jeg ikke kan gøre. Så meget ved,  er de gammel.  Kan ikke. Interagere med. Det 🫤

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke noget krav, at der forbundet ledninger i klemmen M2. M2 bruges kun, hvis der er to tændinger i lampestedet.
Kan du ikke tage et billede af gruppetavlen. Det lyder mærkeligt, at der ikke er grupper til lys og stikkontakter.

fase
Her er hele tavlen. 
Jeg kan se 4-5 lysgrupper i midten af tavle nr. 2 fra højre. Så det ser helt fint og normalt ud.
Det er ikke helt klart, hvad dit problem er. Hvis dine betjeningstryk til IHC ikke gør noget/det rigtige, så skal du have ændret programmeringen af IHC.
Hvis det egentlige problem er at dette ikke er muligt at tilgå programmeringen, bør det løses. Hvis problemerne skyldes den nuværende programmering, kan det kun løses ved at ændre programmet. Måske skal controllere og andet udskiftes, men det er der ikke noget at gøre ved.

Jeg synes du skal finde ud af hvilken type IHC du har (jeg kender ikke forskellen på de forskellige typer) og derefter kontakte nogen der har erfaring med det og høre hvad de synes at der skal gøres. Måske kan nogen her give et forslag.

Du skal nok høre et par stykker. Jeg kan forestille mig at der er stor forskel på hvad de anbefaler.
jenshøj skrev den 11-01-2024 11:03:57

Jeg kan se 4-5 lysgrupper i midten af tavle nr. 2 fra højre. Så det ser helt fint og normalt ud.
Det er ikke helt klart, hvad dit problem er. Hvis dine betjeningstryk til IHC ikke gør noget/det rigtige, så skal du have ændret programmeringen af IHC.

Det ikke den som hedder stue og entre?

Annonce
GodeVen skrev den 11-01-2024 12:13:01

Hvis det egentlige problem er at dette ikke er muligt at tilgå programmeringen, bør det løses. Hvis problemerne skyldes den nuværende programmering, kan det kun løses ved at ændre programmet. Måske skal controllere og andet udskiftes, men det er der ikke noget at gøre ved.

Jeg synes du skal finde ud af hvilken type IHC du har (jeg kender ikke forskellen på de forskellige typer) og derefter kontakte nogen der har erfaring med det og høre hvad de synes at der skal gøres. Måske kan nogen her give et forslag.

Du skal nok høre et par stykker. Jeg kan forestille mig at der er stor forskel på hvad de anbefaler.

Problemet er at jeg ikke ved om m2 er forbundet, og at jeg har en kontakt, som bliver gør noget ved IHC men virker til ikke at have nogen funktion (jeg antager det er den som burde være forbundet til m2)

Og det helt generelle,  kan det være lovligt at udelukkende have IHC? Jeg kan ikke slukke de input/output relæer manuelt? 

Hvis man skal generalisere, kan man sige at det er sjældent at M2 bruges.

Jeg kan ikke se at du kan bruge information om at M2 er forbundet, når du ikke har styr på hvad der tænder hvad.
Kiddi skrev den 11-01-2024 12:54:13

Og det helt generelle,  kan det være lovligt at udelukkende have IHC? Jeg kan ikke slukke de input/output relæer manuelt? 

Der er ikke noget ulovligt i at have et udtag eller en stikkontakt, som ikke kan afbrydes. Du har altid mulighed for at slukke strømmen på gruppeafbryderen i tavlen, hvis der skal arbejdes med installationen.

Problemet er at jeg ikke ved om m2 er forbundet, og at jeg har en kontakt, som bliver gør noget ved IHC men virker til ikke at have nogen funktion (jeg antager det er den som burde være forbundet til m2)

Der er ikke krav om at der skal være mulighed for at tilslutte noget til M2. Det er almindeligt, at der mulighed for at slutte en lampe til M1 og NUL.
Det er fuldt lovligt udelukkende at have kun IHC anlæg. Du slukker og tænder manuelt for relæerne ved at påvirke kontakterne hørende til lampestederne. Du skal henvende dig til en installatør for at få løst dit problem. Programmeringen kræver den tilhørende software.
Hvad er dit grundlæggende problem ud over den manglende forbindelse i lampeudtagets M2?

fase
Kiddi skrev den 11-01-2024 12:50:36

Det ikke den som hedder stue og entre?

Lysgrupperne hedder Lys grp 1, Lys grp 2 osv.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis