Mon man kan fjerne denne væg?

Hej alle I kloge mennesker. 

Jeg søger lidt umiddelbare tanker om dette (tager selvfølgelig kontakt til en murer el. Lign inden vi gør noget) 

Vi døjer med meget fugt/kondens på væggene i disse to rum. Det er tilbygget (nok omkring 50'erne) da man har lavet et vindfang til huset. 

Vi leger med tanken om, at man kan rive væggen ned mellem de to små rum, og derefter fjerne toilettet, da det er lidt ligegyldigt i kælderen (og vi gerne vil have på 1. Sal med bad og mere plads). Vi vil naturligvis reparere og isolere samt tilføje ventilation. Spørgsmålet er bare, om den "holder noget" ift vindfanget ovenpå? I så fald, hvad kunne være andre måder at bruge de to små rum på? 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Thomas_Mygind skrev den 10-01-2024 20:54:26

Har du en plantegning ?

Ja, jeg har her for kælder samt stueplan. Tænker ikke 1. Sal er relevant? 😊

Svært at gennemskue...

Hvad er ovenpå den omtalte væg ?
Det er væggen mellem toilettet i kælderen, og det lille disp. rum.
Ovenpå er der en lille trappe på 5-6 trin op til vindfanget. Så reelt set ikke noget "større" rum, da de to rum ligger udenfor husets oprindelige rum.
Det er for mig lidt underligt, da der ligger en metal bjælke midt på ydervæggen (den mørke streg du kan se bag toilettet på de første billeder).
Uanset hvad skal vi have pillet træloftet ned, og have en murer ud og kigge på det - men det var bare for at høre om der var nogle gængse svar om det. Kunne godt være der var en tommelfingerregel om sådanne kælderrum 😊
Det er sandsynlig at væggen kan fjernes, men det må mureren afgøre på stedet. Der er så mange muligheder her så det kan ikke gennemskues ud fra det oplyste.
Men noget helt andet. Der er noget lidt underlig ved den placering af indvendig trappe. I kælderplan er den vist ca. 2 m fra ydermur, medens den i stueplan enten ikke er vist eller er det mon den man ser ved ydermuren ? 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej Erik
Tak for input. Vi får mureren ud i starten af næste uge, og så krydser vi fingre. Tak for input 😊
Ja, har godt undret mig over det. Den er placeret rigtigt, men pilene vender forkert. Den der er på stuen går op til 1. Sal, mens der er en trappe ned bag den dør ved siden af (der hvor man ser trappen på kælder billedet) 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis