Ventilation af skalmur

Vi har fået efterisoleret vores loft, hvilket vi er rigtig glade for. Desværre er der hul fra bunden af muren hel op til loftet. Jeg tænker at dette skyldes luft cirkulation, men det gør også samtidig at der er over en halv meter i tre gavle, som ikke er isoleret.

Jeg ved godt, at jeg ikke må hælde glasuld i væggen, da der så ikke er ventileret og der vil opstå fugt problemer. Spørgsmålet er, om jeg må lukke hullet hvor murvæggen slutter og gavlen starter. Herved vil der ikke ventilation mellem ydrevæggen og lofter, men er dette et problem?
Man kunne eventuelt lave nogle ekstra studsfuger i væggen.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vil det kunne skade ydervæggen, såfremt hullet blev lukket. er vil jo,blive mindre ventileret, men det vil jo hjælpe meget i forhold til varmetabet.
Du kan godt isolere hulmuren op til loftisoleringen.
Der har været mange teorier om ventilering af hulmure - tidligere var der ingen udkradsning af fuger ved sokkel uden det gav problemer.
Ventilering af hulmur har betydning ved fritstående mure, men har efter min mening ingen betydning ved skalmure/hulmure.
Skalmuren er isoleret, men der er hul op til loftet. Det har sikkert været til at få skalmuren ventileret for der er kun studsfuger i bunden. Synes bare at det er ærgerligt at så meget ikke er isoleret over muren.

sådan ser det ud på en tegning https://hbemo.dk/sites/energihaandbog.dk/files/media/documents/u-vaerdikatalog/ydervaegskonstruktioner/y34.pdf

Som I kan se er der et hulrum som jeg ved ikke må isoleres grundet fugt. Dog ved jeg ikke, om dette godt må lukkes af i toppen, hvor gavlen begynder.
Hej. 
Hvis det er en skalmur med ventilering og bagvedliggende en trækonstruktion, må hulrummet ikke isoleres, da det kan skabe fugt, råd, og div. I hele konstruktionen. 
Ventilering af hulrummet sker fra dine studsfuger og op gennem loftrum.

1) hulrum i ydervæg må ikke isoleres eller lukkes til. 
2) Der må ikke udføres isolering over hulrummet uden der skabes anden ventilering, foreksempel studsfuger i top af mur eller på en anden måde skabes en luftspalte ud af til. 
3) isoleringsfirmaet har ikke gjort deres arbejde ordentligt. Reelt set bør ventilering bibeholdes i væggen og gennem loftrum
De borde have sat en vandfast krydsfiner lodret eller udlagt en hårdbatts som placeres op til hulrummet. Herefter havde de kunne isolerer helt ud til hulrummet.
Hvor der så havde været velisoleret helt ud til start hulrum. 

Pkt. 3 vil være det rigtige at gøre. 

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Annonce
Thomas-es skrev den 10-01-2024 23:41:03

Du kan godt isolere hulmuren op til loftisoleringen.
Der har været mange teorier om ventilering af hulmure - tidligere var der ingen udkradsning af fuger ved sokkel uden det gav problemer.
Ventilering af hulmur har betydning ved fritstående mure, men har efter min mening ingen betydning ved skalmure/hulmure.

Der må aldrig ske isolering af hulrum hvor det er skalmur med trækonstruktion!!! 

Der er ved hulmuren hvor der forefindes uorganisk materiale i hele konstruktionen. 

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
En tømrer har også anbefalet mig punkt 3 samt at etablere studsfuger i toppen af ydermuren for at sikrer tilstrækkelig ventilation.

Vil punkt 3 sammenholdt med nye studsfuger ikke være den mest optimale løsning?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis