Antenneanlæg som Antenne?

Jeg ønsker dr.dk kanaler via antenne. Bor 500 m fra viborg hjælpesender. Har fået smidt den gl vhf antenne væk. Har 200 m antenne kabel liggende.  Prøvet med 10 m i stuen, virker nødtørftigt. Virker ikke med antenneforstærker. Kan jeg udlægge antenne kablet på loftet, og undvære stueantenne? Hvordan skal antenne kablet vendes? Længde? 
Vh ib 

Vh Ib Sillebak Kristensen, Viborg 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal bruge en UHF-antenne (bliver ofte solgt som digital antenne) som du skal montere i enden af kablet.
Det er nok ikke så kritisk, når du er så tæt på antennen, men Viborg er lodret polariseret og antennen skal derfor stå på højkant. Jeg ville lægge antenne på loftet.

Du kan sikkert også klare dig med en simpel UHF stueantenne.
Tak for svar. Købt en UHF-stueantenne, den fungerer nødtørftigt, når den retningsjusteres en smule, bruger normalt streaming. Bruger alene antenne når jeg skal optage DR.
Egentligt lidt mærkeligt at signalet ikke er godt, når jeg bor 1 km fra Viborg senderen. Medfølgende ledning kan ikke nå loftet.
vh Ib Sillebak

Teoretisk kan dit problem være at du bor for tæt på sendemasten. Hvis du sætter en antenne op, hvad enten den er ægte, eller det er lidt 230v ledning kan det være en hjælp med dæmpeled.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Inden jeg købte UHF stueantennen prøvede jeg med en 20 meter lang vandret udlagt antennekabel, det fungerede meget nødtørftigt, når den pegede direkte imod Viborg senderen. Prøvede også med gammel antenneforstærker, uden forbedring Har ikke prøvet med alm ledning, skulle det være bedre?

Har ikke prøvet med alm ledning, skulle det være bedre?

En antenne skal generere en spændingsforskel. Det sker dårligt i et antennekabel som er skærmet. 

I min ungdom brugte vi 1-2 m elektrisk kabel som blev splittet og placeret hvor signalet var bedst.
Med 500 meter til en antenne på 50W, er der næppe overstyring med en simpel antenne.

Den mest simple antenne du kan lave er at bruge et antenne kabel og afisolere de sidste 15 cm, så kun den blanke midtertråd er tilbage. Denne stump, skal stikke lodret i vejet (som antennen på en transistorradio), og helst være mindst 1-2 m over jorden. De 15 svarer cirka til en kvart bølgelængde af de frekvenser at Viborgsenderen bruger.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis