Advarselslampe når en pumpe er slået fra (pga. overbelastning

Hej
Jeg bor på en båd med 12v og 230v system. Jeg har en samletank til al kloakvand i båden, som har en flydesensor som "trigger" en lænsepumpe som tømmer tanken op til kloak. Alt godt. Men, nogle gange har jeg oplevet at lænsepumpen har sprunget sin sikring (som ikke er umiddelbart synlig) og jeg finde først ud af at pumpen er uden strøm når kloakduften breder sig.

Så, jeg ville rigtigt gerne lave et system hvor jeg i mit kontrolpanel oppe ved styrehuset kan installere en stor fed rød advarselspære som tænder når der ikke er strøm på pumpen.

Hvorledes gør jeg det smartest? Helst kun på 12v systemet.

Forslag modtages med taknemlighed.  
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at tilslutte en (max 5 W) pære direkte til sikringen med en ledning til hver ende af sikringen. Når sikringen er intakt er der ingen spændingsforskel over sikringen, og derfor lyser pæren ikke.
En anden løsning kunne være en ekstra flydesensor, der aktiveres ved lidt højere vandstand end den nuværende. Og så slutte alarmen tik her.

Søren O
Tak. Det er en rigtig god ide. Er ved at (forsøge at) installere det nu.

En løsning jeg havde planlagt var at sætte et 12v omskifterrelæ på kredsen med pumpen, og så lade den være konstant slået til når den får strøm (fordi sikringen er intakt). Når sikringen så springer så vil relæet slukke og jeg ville kunne aktivere en lampe via relæet. Men jeg var/er usikker på om man godt må have et relæ slået til i det meste af dets levetid.

Fordelen ved en alarm flyder er at den så også giver alarm, hvis pumpen svigter af andre årsager end en sprungen sikring.

Vi prøver igen, i morgen --
Søren O`s forslag om en lampe tilslutte på tværs over sikring vil virke, når flyder kalder på pumpning. MEN der er så ingen sikring på den ledning som fører op til advarsels lampen, og det kan være problematisk selv ved 12 v anlæg. Er der en lidt større forsikring så kan det måske gå hvis man bruger dobbelt isoleret kabel. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Fik forsøgt mig med at lave en sladreflyder, men der er ikke umiddelbart plads til to i den åbning i tanken som jeg har.

Så jeg er tilbage til pæreløsningen:

Er det sådan at jeg skal lave det (se skitse).

Spørgsmål:
1. For at jeg kan få min advarselslampe ud i mit kontrolpanel skal jeg trække et par meter ledning. Er det ok?
2. Kan jeg bruge en LED eller skal det være en 12v glødepære?

Og hvordan kan det så være at lampen får strøm og pumpen ikke gør? Sikringen springer vel når pumpen bliver overbelastet? Er pæren ikke også en slags sikring?

Mvh
Pæren vil begrænse strømmen at motoren ikke kan køre rundt. Det er derfor at det er vigtigt at pæren kun er på få watt.

I princippet kan en ledpære også bruges, men brug en der dels tåler 12v  og er ligeglad med polarisering. En lille led diode kræver serie modstand og evt. ensretter.  Derfor er en alm. glødepære nemmest. Det ekstra ledning trækker du bare, single el. db. isoleret, må bare ikke blandes med en evt. 230v forsyning i samme " rør ", jævnfør som i hus. 

GodeVen skrev den 10-01-2024 12:17:28

Pæren vil begrænse strømmen at motoren ikke kan køre rundt. Det er derfor at det er vigtigt at pæren kun er på få watt.

Pæren vil uanset størrelse ikke have indflydelse på driften af motoren, da pæren kun vil få den spænding, som spændingsfaldet over sikringen er, hvilket bør være tæt på nul, så længe sikringen er intakt....

Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis