Glimlampe

Hvis jeg har en glimlampe med afbryder kan jeg så sætte glimlampe over min forbruger i serieforbindelse så det først er når der er forbrug på ledningen at lampen tænder.

Det er til mit vandværk hvor jeg gerne vil have en lampe til og tænde når pumpen køre og slukke igen når der er tryk nok på igen og pumpen stopper.

Jeg kan ikke tegne det men jeg forestiller mig og lave det sådan.
Brun på indgang til afbryder, sort på udgang afbryder ud til pumpe. Grå som “nul” på pumpen og ind i tilgang til ledelyset, blå som nul på afbryderen. Ingen lus.

Alternativ er der så en der har en ide til setup uden afbryder men med et tilsvarende ledelys uden jeh skal til og sætte relæer op til og styre det. 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Glimlampen skal sidde parallelt over pumpen, dvs. mellem sort og grå.

Bent Andersen skrev den 09-01-2024 13:08:55

Glimlampen skal sidde parallelt over pumpen, dvs. mellem sort og grå.

Syntes ikke det virker efter hensigten. 

Glimlampe tænder på kontakten ikke på forbrugeren. 
Lidt mere kompliceret så - tilslutning skal være via din pressostat eller pumpe.
En pære i serie vil godt nok lyse, men leverer ingen strøm videre, med mindre det er en1500w spot e.l

Glimlampe skal sidde efter pressostat, Du skal bruge den lyseblå til nul, den brune til fase og så kan den grå f.eks. være tændledning til pumpen. Altså til indgang på pressostat. Den sorte kan så sidde sammen med ledning til motor og føre den spænding tilbage til glimlampe. 
Jeg forstår ikke hvorfor du har sort og blå i samme klemme. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
@Erik - et relæ i serie med fasen, som så aktiveres når motor trækker strøm, kunne vel også praktiseres - med eller uden glimlampe.. ? Kræver lidt ekstra installation, I know..  
EDIT - ups nej relæ vil hænge på den måde vist..

Annonce
ev elmand skrev den 09-01-2024 22:52:58

Jeg forstår ikke hvorfor du har sort og blå i samme klemme. 

Det er fordi i det setup der er lige der er den sorte nul på pumpen.

Men det virkede hellerikke. 
cdp skrev den 10-01-2024 07:22:05

@Erik - et relæ i serie med fasen, som så aktiveres når motor trækker strøm, kunne vel også praktiseres - med eller uden glimlampe.. ? Kræver lidt ekstra installation, I know..  
EDIT - ups nej relæ vil hænge på den måde vist..

Jeg har også overvejet det med er relæ. Jeg magter bare ikke lige nu og skal til og finde plads til en tavle. 

Men det kan jo godt ende med det. Jeg har den funktion et andet sted med en glimlampe og det virker fint. 
Sort skal ikke være nul på pumpe. Kablet går jo et eller andet sted hen hvor pumpen er tilsluttet. Der er nullen som pumpe skal bruge, ligesom brun grå heller ikke behøver at gå frem til samme klemme. 
Min beskrivelse virker hvis du laver det ordentlig, men hvis du fortsat kører med dobbelt lednings føring i kabel for samme spænding, så vil det ikke virke. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 09-01-2024 22:52:58

Glimlampe skal sidde efter pressostat, Du skal bruge den lyseblå til nul, den brune til fase og så kan den grå f.eks. være tændledning til pumpen. Altså til indgang på pressostat. Den sorte kan så sidde sammen med ledning til motor og føre den spænding tilbage til glimlampe.

Så fik jeg lavet et setup der virker. Så skal det bare overføres til virkeligheden.

Og sat farverne rigtigt sammen. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis