Genvex eller duka i kælder

Hej.Jeg har et hus fra 1958, hvor der er lavet genvex i hele huset. Og der er trukket en udsugning ned i det ene rum i kælderen. I kælderen er der 3 rum, som nu er åbne ind til hinanden. Jeg vil gerne have en dør i så det ene rum bliver lukket af. Men det vil betyde at der ikke er udsugning fra genvex i det rum.

Kan man fordele det ene genvex udsugningsrør og føre det gennem væggen, så det er i 2 rum?

Eller er det bedre at få en duka ventiltion, eller lignende, i det nye rum?

Takker. 

 Vh.

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Frederoxx skrev den 09-01-2024 04:08:55

Hej.Jeg har et hus fra 1958, hvor der er lavet genvex i hele huset. Og der er trukket en udsugning ned i det ene rum i kælderen. I kælderen er der 3 rum, som nu er åbne ind til hinanden. Jeg vil gerne have en dør i så det ene rum bliver lukket af. Men det vil betyde at der ikke er udsugning fra genvex i det rum.

Kan man fordele det ene genvex udsugningsrør og føre det gennem væggen, så det er i 2 rum?

Eller er det bedre at få en duka ventiltion, eller lignende, i det nye rum?

Takker. 

 Hvilke rør dimensioner har du? Det er det enkleste og spiller sammen med et eksisterende system, men kræver en genindstilling for at sikre rigtige målinger i gamle og nye udtag. 


Hvordan er kælderen inddelt?
HrT skrev den 09-01-2024 15:50:09

Frederoxx skrev den 09-01-2024 04:08:55

Hej.Jeg har et hus fra 1958, hvor der er lavet genvex i hele huset. Og der er trukket en udsugning ned i det ene rum i kælderen. I kælderen er der 3 rum, som nu er åbne ind til hinanden. Jeg vil gerne have en dør i så det ene rum bliver lukket af. Men det vil betyde at der ikke er udsugning fra genvex i det rum.

Kan man fordele det ene genvex udsugningsrør og føre det gennem væggen, så det er i 2 rum?

Eller er det bedre at få en duka ventiltion, eller lignende, i det nye rum?

Takker. 

 Hvilke rør dimensioner har du? Det er det enkleste og spiller sammen med et eksisterende system, men kræver en genindstilling for at sikre rigtige målinger i gamle og nye udtag. 


Hvordan er kælderen inddelt?

 100mm rør. 

Kælderen er indelt som på billedet. Hvor udsugningen (grøn) er i det gamle fyrrum.

Jeg har også overvejet at installere en lille luft til luft varmepumpe, i "alrum" mod øst. Nede i højre hjørne, for at få ventilation og lidt mere varme rundt i kælderen.

Men vil du anbefale at forlænge genvex?

Tak



 Vh.

En varmepumpe giver ikke nogen ventilation. 
Den vil selvfølgelig give varme, men den vil bare cirkulere luften, som en varmeblæser også vil gøre det.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Når du har genvex vil det klart være det bedste, hvis det kan udbygges, til også at fungere i hele kælderen også.

Duka er udmærket, men varmetabet i din genvex burde være en del lavere.

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg er enig med je_ns. Kan det laves som udvidelse, er det det bedste. Bliver det for besværligt, kan man bruge en Duka.
Annonce
Fordeler/Forlænger jeg bare det ene genvex rør ud i de andre rum? 

 Vh.

Ja, hvis det er muligt sætter blot længere rør på. Måske skal du bruge et T-stykke.

Da mit anlæg blev installeret for mange år siden, blev det justeret ind med måle apparat. Jeg har dog justeret på det siden, så det passede bedre til mine krav. Så jeg ville ikke bekymre mig om en professionel indstilling. Når man justerer på det, skal blot tænke på at enhver justering af indsugning eller udblæsning har indflydelse på alle andre. Så hvis man vil have mere i de sidste udtag, skal man måske skrue ned for dem før.


GodeVen skrev den 19-01-2024 12:23:13

Ja, hvis det er muligt sætter blot længere rør på. Måske skal du bruge et T-stykke.

Da mit anlæg blev installeret for mange år siden, blev det justeret ind med måle apparat. Jeg har dog justeret på det siden, så det passede bedre til mine krav. Så jeg ville ikke bekymre mig om en professionel indstilling. Når man justerer på det, skal blot tænke på at enhver justering af indsugning eller udblæsning har indflydelse på alle andre. Så hvis man vil have mere i de sidste udtag, skal man måske skrue ned for dem før.


 Udfordringen med at blot forlænge og tilslutte flere ud/ind er, at det dels kan gøre, at der kommer ubalance i det eller et højt energiforbrug. Det siger de kloge ihvertfald. Derudover er det ikke sikkert at der er nok flow i røret til flere steder. Men det er en kælder, hvor der jo alligevel ikke bor mennesker eller er bad.


Med det in mente ville jeg betale de 1500-2000 en ny indregulering ville koste efter at have monteret det hele selv. 
Jeg synes ikke at det giver nogen mening. Hvis man ændrer det til 10 indblæsning og 1 udsugning, kan det selvfølgelig blive et problem. Men at sætte en ekstra indblæsning eller udsugning på et anlæg, er ikke et problem. De "kloge" må lige komme med nogle argumenter før jeg køber den forklaring. 
GodeVen skrev den 21-01-2024 23:01:19

Jeg synes ikke at det giver nogen mening. Hvis man ændrer det til 10 indblæsning og 1 udsugning, kan det selvfølgelig blive et problem. Men at sætte en ekstra indblæsning eller udsugning på et anlæg, er ikke et problem. De "kloge" må lige komme med nogle argumenter før jeg køber den forklaring. 

 Hvis der er X tryk på et rør, vil en ekstra afgang fordele dette tryk mellem X antal afgange. Det kan være ligegyldigt eller problematisk afhængig af opbygningen.

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis