Spørgsmål til vådrumsreglement i gammel lejlighed

Hej 
Jeg håber virkelig, at der sidder nogen med god viden om vådrumsreglementet, for jeg får forskellige oplysninger fra VVS'er og formand i vores ejerforening. 

Kort fortalt. Vi har en lejlighed i en ældre (fra før 1900) bygning på 2. sal. Der er et lille badeværelse, der blev renoveret i 2015 af en tidligere ejer. 
I oktober 2023 løb der pludselig vand ned til underboen. Det viste sig efter vores gulv blev brudt op, at der var lavet flere ulovlige installationer i vvs-arbejdet i 2015, så firmaet der stod for renoveringen, vil nu genopføre vvs og gulv. 
I den forbindelse har vores ejerformand oplyst os, at man ikke må have gennemgående rør (stigstrenge) i gulvet i forbindelse med, at man renoverer et badeværelse i henhold til vådrumsreglementet. Da de lodrette rør forsyner hele opgangen med varmt og koldt vand, har vi svært ved at forstå, at vi skal ændre noget hos os, men det hævder formanden vi skal, da det er over 10% af badeværelset, der skal "renoveres" (udbedres), dvs. gulv og de nederste gulvfliser, samt vvs til gulvafløb. 
For at vi kan få ophævet badeforbudet har vi derfor fået at vide, at vi skal indramme rørerne eller få rørerne op langs loftet, hvilket vil være en stor udskrivning for os.
VVS'eren som vi har haft besøg af i dag, og som kommer og laver arbejdet senere på ugen, siger at han ikke kender til de regler. 

Er der mon derfor nogen her der kan fortælle mig, om vi kan lade de eksisterende rør være som de er, selv om det en våderumszone, eller om vi er nødt til at ramme dem ind for at de opfylder våderumsreglementet?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kender ikke de specieller regler, som måske er vedtaget i den boligforening som du bor i.
At ramme rørene ind er da en meget lille udgift. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Hej Erik
Tak for svar. At det bliver dyrt, er fordi jeg tænker, at det bliver pænest, hvis rørene skal samles foroven. Se billede. Det vil da blive underligt med indpakning her ik? Men spørgsmålet er også mere om det er korrekt, at de ikke må være fritstående jf vådrumsreglementet.
Sikkherdsstyrelsren skriver:

Ved placering og vandtæthed af rørgennemføringer har det ikke efter 1995 (1998 for småhuse) været tilladt at udføre rørgennemføringer i vådzone. 
https://www.sik.dk/sites/default/files/2021-01/06_-_vaadrum.pdf
Nærmere § 339 I Bygningsreglementet:
"I den vandbelastede del af vådrummet må der ikke udføres rørgennemføringer i gulvet. "

Men det skal nok forstås som hvis der skulle laves nye rørgennemføringer. Men om det også gælder hvis man renoverer en hvis størrelse af vådrummet - det kan jeg ikke svare på.

Ellers skriv og spørg sikkerhedsstyrelsen. De er ret hurtige til at svare :-)

Love er minimumsiveauet - men risikostyringen regner altid med en mindre mængde af non-compliance
Og som bruseren er placeret på billedet så kommer det ene rør netop i vådzone. Er det et mindre badeværelse så er det vådzone det hele. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis