Ophængning af bogkasse på gipsvæg

Hej med jer.

Jeg er en nybegynder ift. ophængning af ting på gipsvægge. Men i min lejlighed med gipsvægge ville jeg gerne have en bogkasse hængt op (se billede). Jeg kontaktede på et tidspunkt min udlejer for at høre, hvor mange lag gipsvæggene er mhb. at benytte ekspanderende gipsdybler, som foldes ud i hulrummet bag væggen. Men.. Uanset mine forsøg kunne ingen svare mig på det, og jeg stod tilbage uden at vide, om der er et eller to lag gipsplade.

Derfor valgte jeg at benytte den type gipsdybler, jeg har vedhæftet billeder af, 4 stk. med deres tilhørende 4 mm skruer. Hver af disse står til at kunne holde 8 kg, dvs. ialt 32 kg. Bogkassen er monteret med en træliste, som vist på billedet.

Jeg er siden kommet til at tænke på, om det er forkert at bruge den slags dybler til en bogkasse, og om den eventuelt kan falde ned? Jeg er som sagt begynder indenfor dette. Bør jeg evt. gøre noget, før skaden sker og hvad kan jeg i dette tilfælde gøre i stedet? Kan det gå, som det er?

PS. Har tidligere fjernet en dybel som den vist på billedet, og det virker til at hele dens længde er inde i selve væggen og ikke stikker ud på den anden side, så mit gæt er, at væggene har to lag. Men er som sagt ikke ekspert på nogen måde.

På forhånd mange tak for jeres vurdering   

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej og velkommen til.

Der findes “en milliard” forskellige gipsplugs, og det du har sat op, ser helt fint ud (efter min mening). Du er jo langt indenfor vægtangivelsen, så jeg ville ikke være nervøs.

Træd ikke på mine ledninger :o)
Flot bogkasse, den ser også ud til at hænge flot.
Du har gjort det rigtige og valgt flere punkter/skruer at fordele lasten på.

Det du har gjort skal nok holde, så gør ikke mere ved det.

I øvrigt, hvis du vil måle om du har et eller to lag:
Bor et hul i væggen med et bor en smule større end skruehovedet på en skrue du har.