Ophængning af bogkasse på gipsvæg

Hej med jer.

Jeg er en nybegynder ift. ophængning af ting på gipsvægge. Men i min lejlighed med gipsvægge ville jeg gerne have en bogkasse hængt op (se billede). Jeg kontaktede på et tidspunkt min udlejer for at høre, hvor mange lag gipsvæggene er mhb. at benytte ekspanderende gipsdybler, som foldes ud i hulrummet bag væggen. Men.. Uanset mine forsøg kunne ingen svare mig på det, og jeg stod tilbage uden at vide, om der er et eller to lag gipsplade.

Derfor valgte jeg at benytte den type gipsdybler, jeg har vedhæftet billeder af, 4 stk. med deres tilhørende 4 mm skruer. Hver af disse står til at kunne holde 8 kg, dvs. ialt 32 kg. Bogkassen er monteret med en træliste, som vist på billedet.

Jeg er siden kommet til at tænke på, om det er forkert at bruge den slags dybler til en bogkasse, og om den eventuelt kan falde ned? Jeg er som sagt begynder indenfor dette. Bør jeg evt. gøre noget, før skaden sker og hvad kan jeg i dette tilfælde gøre i stedet? Kan det gå, som det er?

PS. Har tidligere fjernet en dybel som den vist på billedet, og det virker til at hele dens længde er inde i selve væggen og ikke stikker ud på den anden side, så mit gæt er, at væggene har to lag. Men er som sagt ikke ekspert på nogen måde.

På forhånd mange tak for jeres vurdering   

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej og velkommen til.

Der findes “en milliard” forskellige gipsplugs, og det du har sat op, ser helt fint ud (efter min mening). Du er jo langt indenfor vægtangivelsen, så jeg ville ikke være nervøs.

Træd ikke på mine ledninger :o)
Flot bogkasse, den ser også ud til at hænge flot.
Du har gjort det rigtige og valgt flere punkter/skruer at fordele lasten på.

Det du har gjort skal nok holde, så gør ikke mere ved det.

I øvrigt, hvis du vil måle om du har et eller to lag:
Bor et hul i væggen med et bor en smule større end skruehovedet på en skrue du har.

Stik skruen med hovedet først ind i væggen, og træk hovedet mod bagsiden af væggen. Grib om skruen helt inde ved væggen, og træk den ud igen.
Mål længden fra dine fingre til kanten af skruehovedet.

Enkelt plade er ca. 12,5mm tyk, dobbelt giver så 25mm.

Forskellen er stor nok til at man kan måle det ud fra denne metode.

Elektronikteknikeren
bobenontot skrev den 08-01-2024 22:04:31

Hej og velkommen til.

Der findes “en milliard” forskellige gipsplugs, og det du har sat op, ser helt fint ud (efter min mening). Du er jo langt indenfor vægtangivelsen, så jeg ville ikke være nervøs.

Mange tak for velkomst og tak for dit svar.

Super fint at høre din mening om det, alle de typer gipslugs fik mig simpelthen til at komme i tvivl    
Gregeren skrev den 08-01-2024 22:09:15

Flot bogkasse, den ser også ud til at hænge flot.
Du har gjort det rigtige og valgt flere punkter/skruer at fordele lasten på.

Det du har gjort skal nok holde, så gør ikke mere ved det.

I øvrigt, hvis du vil måle om du har et eller to lag:
Bor et hul i væggen med et bor en smule større end skruehovedet på en skrue du har.

Stik skruen med hovedet først ind i væggen, og træk hovedet mod bagsiden af væggen. Grib om skruen helt inde ved væggen, og træk den ud igen.
Mål længden fra dine fingre til kanten af skruehovedet.

Enkelt plade er ca. 12,5mm tyk, dobbelt giver så 25mm.

Forskellen er stor nok til at man kan måle det ud fra denne metode.

Mange tak for kompliment og din vurdering   Det er en bogkasse fra Ilva.

Super fint at jeg har forstået det rigtigt. Har nemlig slet ikke været vant til gipsvægge fra min tidligere bolig.

Det er da en super smart metode til at måle, om der er et eller to lag. Det noterer jeg mig    Hvis jeg skal hænge noget op i fremtiden, hvor dybelen skal kunne nå til den anden side.

Den dybel er lige god om det er 1 lag eller 2 lag gips. Den kan holde til et træk på de 32 kg. men når det er vinkelret på skruen kan den holde til meget mere.   Så du går både med livrem, og seler men alligevel holder du fast i bukserne   

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 08-01-2024 22:57:46

Den dybel er lige god om det er 1 lag eller 2 lag gips. Den kan holde til et træk på de 32 kg. men når det er vinkelret på skruen kan den holde til meget mere.   Så du går både med livrem, og seler men alligevel holder du fast i bukserne   

Super, mange tak for din vurdering. Ja, det var lidt overdrevet, men kendte ikke helt til kotumerne med gipsvægge   Så rart lige at høre jeres kommentarer, også til en anden gang   

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også