Fjernelse af bærende væg. beregning af dimension på bjælke.

Hej GDS. 

Vi er igang med et større køkken alrum projekt og har derfor valgt at rive en del af vores væg ned. 
Efterfølgende ville vi have sat en h bjælke op. da vi forventer at den var bærende. 
Jeg har kontaktet en del murerfirmaer for at høre hvem de får til at lave en beregning på hvilken bjælke der skal sættes op og de har ikke kunne vidergive nogen informationer om hvem jeg skal kontakte. 
Men de ville gerne bare komme og sætte en op. 
Mit spørgsmål lyder lidt på om denne væg der er fjernet er bærende og om det kun er ingeniør der kan løse denne opgave. sidste priser jeg har fået var imellem 6 og 12 tusinde kroner. 

Håber i kan tyde tegninger på vores hus 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Væggen der er revet ned er forresten cirka 4 meter. 
Væggen er bærende, ses tydeligt på tegningen.
I kan ikke fjerne væggen uden tagbjælkerne/loftet midlertidigt understøttes indtil bælken er på plads.
Det er en ingeniør der kan beregne, du kan hente tilbud hos et par firmaer. Det er en lille opgave for en ingeniør😀
Vi har fjernet væggen og sat 6 soldater op de steder hvor bjælkerne går på tværs af væggen for støtte. 
vi er mere nervøse for hvor stor bjælke en ingeniør kommer frem til da loftshøjden ikke er voldsomt meget, og syntes godt nok 6-12 tusinde kroner er en stor pris for en mindre opgave. men ja vi må nok hellere være på den sikre side! 

Modigt at fjerne væggen INDEN du har undersøgt hvordan den skal understøttes   

Jeg fik lavet ingeniørberegning på et 3 meter hul i en ydervæg. Ingeniørens beregninger viste både hvilken bjælke der skulle anvendes, men også hvordan der skulle understøttes inden hullet blev lavet. Mureren ville i øvrigt ikke røre ved opgaven før der var lavet beregninger.

Jeg havde ikke tænkt på det før, men soldaterne måtte selvfølgelig ikke stå på gulvet i vores tilfælde, fordi det det er et spånpladegulv på strøer. Det kan ikke holde til vægten....vil lige nævne det, hvis du har samme gulvkonstruktion.

Mvh. AllanE
@Karsebrian: Din tegning er umulig at læse, eller download til noget brugbart, du skyder dig selv i foden ved at indsætte den form for info.  

Alt andet lige, kræver det ikke den store raketvidenskab, for denne form for dimensionering, da det nærmest er tabelopslag.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis