Manglende gulvvvarme i stuen - ECL110 styring

Hej LDS - Igen i år har jeg problemer med mit gulvvarme i stuen, når vi kommer ned under frysepunktet så har jeg max 17-19 grader i stuen.

Har fejl søgt lidt selv, og fandt bl.a. ud af at den VVS'er der har installeret det i første omgang ikke har regulere fordeler til slangelængderne, de stod alle fuld åben!!- det har jeg forsøgt at gøre selv nu. Stuen står fuld åben - de 10 andre kredse er åbnet 2,25 gange iht. wavin's indreguleringsskema.

På min ECL110 styring står fremløbs temperatur til 45° i øjeblikket, hældningskurve er sat til 0,8. Jeg har vinyl-kork gulve, de skriver en max gulv temperatur på 27° grader, jeg ved ikke hvor hysterisk man skal være med dette? Der er også kliniker i huset.

I de andre rum er der fint varme.

Ventiler er åben - ingen der hænger fast.

I går prøvede jeg at lukke for alle - kun stuen stod åben - fremløbstemperatur blev i 1 times tid sat til 70 grader, og derefter til 45 grader igen. Hele natten har stue stået til 30 grader, telestat åben - og temperatur igen på 20,3 grader i stuen. Ikke meget.

Nogle gode forslag?
Har vedhæftet lidt billeder

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er stuen bare en kreds?
johnm skrev den 08-01-2024 12:14:23

Er stuen bare en kreds?

Ja, en hel kreds på ca. 111 meter inkl. til/fra shunt, lavet i 20mm pex rør.

Det burde nok have været i to kredse, måske mere gas på pumpen eller en større pumpe.
johnm skrev den 08-01-2024 12:36:25

Det burde nok have været i to kredse, måske mere gas på pumpen eller en større pumpe.

Ja, jeg kan se at max læmgde at 120 meter, så det burde den nok. Men det er for sent nu :( Det er 3 år siden jeg fik lavet gulvet.

Se billede af den pumpe jeg har her. 
Som jeg ser det er den indstillet til to strengs anlæg og ikke til gulvvarme.
Annonce
johnm skrev den 08-01-2024 13:22:51

Som jeg ser det er den indstillet til to strengs anlæg og ikke til gulvvarme.

Hvad skal jeg stille den på så? Jeg mener den står til "Konstant tryk 3" nu her

Jeg tror, den står til "konstant kurve 1, et-strengsanlæg"
Termix-vejledning-UPM3-LDK36001
Prøver lige igen. 
Det er ikke helt den manual - men fandt den rigtige.
Pumpe kører nu på max kraft - alle kredse på nær stuen er lukket, fremløbs temperatur er sat på 55 grader. Retur fra stuen er stadig kølig, selv efter 1 time med fuld tryk på. Vender tilbage i morgen om der er sauna eller frostrum i stuen 😉
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis