Kondensvand i kælder

Vi har fuld kælder under huset, hvilket jo er dejligt, men når det er meget varmt "sejler" hele kælderen. Vi har på fornemmelsen, at fugten kommer fra gulvet, som er af cement, men er dog ikke sikre. Der er ikke nogen form for opvarmning af rummene.
Håber nogen har en forklaring på, hvad det er der sker - og meget gerne en løsning.
Hilsen Hanne

Hanne
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

I alle ældre kældre kan man risikere fugtindtrængen som du beskriver det accepterede man dengang fordi kældern anvendtes primært til opbevaring, vaskerum o.l.
Moderne kældre er bygget af helt andre materialer og er drænede o.s.v.

Først og fremmest bør du sørge for rigelig udluftning (dette er vigtigt), og hvis der sættes varme på vil det nok også hjælpe, men ikke fjerne problemet.

Problemet kan kun fjernes helt ved at omdanne konstruktionerne til en velisoleret, drænet konstruktion hvilket er ret kostbart da gulvet skal brydes op, væggene graves fri, isoleres og drænes.

------------------
www.orla-nautrup.dk
Som nævnt i andet indslag er ventilation nr. 1 og der skal helst være let gennemtræk, og varme nr. 2, men kig også lige efter udendørs, at der ikke føres et nedløbsrør ned i en faskine, altså ikke i en kloak, op ad huset/kælderen. Af og til kan jeg forstå, at nogen af fugtproblemerne skyldes, at vand ledes hen til fundamentet, som jo er væggen til kælderen. Endvidere bør du undersøge lyskasserne, at de er rene og hullerne i kasserne er i stand til at opsuge en god regnbyge, så vandet ikke trænger ind i fundamentet og dermed kælderen.

Mvh. JørgenE

Mvh. JørgenE
Hej

- som den lykkelige ejer af et hus fra 1920'erne med kælder - så kender jeg kun alt for godt problemstillingen.
Ideen med udluftning er i princippet god nok - men du skal være opmærksom på, at såfremt dit fundament og kældergulv ikke er isoleret (hvilket det 100% sikkert ikke er medmindre du selv har gjort det)- så vil en udluftling med en "god varm og fugtig" sommerluft formentlig give det modsatte resultat - nemlig mere fugt !. Den simple årsag hertil er, at den varme og fugtige luft vil kondensere på dine "kolde" vægge og gulve.
Problemet med indtrængende vand fra fx. en utæt kloak eller lignende - er reelt nok - men vil typisk afsløre sig ved at være et "lokalt problem" fx et bestemt hjørne i et rum. Dit problem (hvis det ligner mit) er generelt til stede i hele kælderen.
Den anden hovedårsag (ved siden af kondensvandet) er indtrængende fugt/vand fra omkringliggende jord. Problemet er hér, at betonfundamenter evt. kombineret med et delvis muret fundament virker som et fremragende "trækpapir" på fugt/vand. Dette gør sig på samme måde gældende for gulvet - hvor jeg i forbindelse med en større renovering har konstateret, at en hel del byggeaffald, specielt rester af mursten, optræder som en del af "fyldet" i betonen. Dette kan medføre, at gulvet fugtmæssigt opfører sig som en "hullet si".
Omkring løsninger - så har jeg også gjort mig nogle erfaringer.
Indtrængende vand fra fx. utætte kloaker - løses logisk nok ved reperation heraf.
Kondens og indtrængede fugt i kældervægge løses ved at grave fundamentet frit, reparere evt. større udvendige skader. Herefter skal fundamentet isoleres og der skal opsættes en "fugtspærre". Dette kan gøres på mange måder - jeg valgte at isolere med 100 mm terrænbats og udvendig herpå "lægge" en membran der kan købes i de fleste byggemarkeder. I bunden lægges et omfangsdræn - der ikke må lægges dybere end fundamentets bund. Endelig "fyldes op" med et drænlag - fx. nøddesten. Husk også at lave en "fornuftig" afslutning ind mod huset - alt afhængig af hvilken løsning du bruger.
Kondens og fugt fra gulvet løses bedst ved at fjerne det gamle gulv. Grav min 300 mm ned - læg så min. 100 mm kapilarbrydende materiale, fx. nøddesten, min. 100 mm isolering fx. terrænbats, og støb så et "stærkt" betongulv på ca. 100 mm.

Som det jo nok fremgår - så er det ikke en lille opgave - al den stund at du tillige formentlig skal have omlagt en del kloaker m.v. der er "i vejen" - samt andre spændende udfordringer fx. vandstikledningen. Du skal også være opmærksom på, at løsningen med gulvet kræver at der er min. 300 mm fundament "under gulvhøjde" - hvilket der fx. ikke er i mit hus !. Samt det forhold, at der næppe er en fugtspærre i fundamentet tilstækkeligt dybt nede - til at forhindre at der "vandrer" fugt fra den jord hvorpå fundamentet står og op i kælderen.

Mit bedste råd til hele problemstillingen er, at du skal vurdere "mål og midler" ganske nøje. En kælder i et hus fra 20'erne er og bliver aldrig velegnet til beboelse. Hvis du mangler pladsen - så er det i sidste ende billigere og bedre at bygge til. En kælder kan være perfekt til fx. værksted, vaskemaskine, vinkælder osv. og visse af generne kan afhjælpes mekaniske med en affugter. Der dels affugter luften og dels opvarmer den en par grader. Det koster naturligvis et par tusinde kr. om året i drift - men er trods alt til at overse.

God fornøjelse med "udfordringen" !

JanP
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis