Lidt for mange kabler

Hej med jer.
Er ved at skifte en ældre dobbelt stikkontakt som er flækket. På den gamle dobbelte afbryder er der ét kabelhul ind og ét kabel hul ud.
Har flyttet de øverste kabler til øverste MEN har tre kabler proppet i den gamle kontakt men kun to huller i den nye.

Hvad hulan gør man så?
Og er toppen mon rigtig?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis afbryderen virker og du ellers intet gør, så er den jo fin.

Kontakterne skal nul og leder i hhv N og L. Som det nok sad før. Og så en N og en L fra den ene til den anden kontakt i samme hul nu der kun er 1 L og 1 N indgang.

Sådan læser jeg dit spørgsmål, men er forvirret af at du taler dobbelt kontakt og dobbelt afbryder som det samme. Det er det jo ikke 
Dit billede viser to blå i afbryderen. Har det altid været sådan?
De tre blå ledninger i den gamle stikkontakt monterer du ved, at den ene sættes i nulklemmen. De to resterende sætter du sammen med et stykke ledning i en muffe. Den anden ende af ledningsstykket sætter du i det ledige hul ved nullen.

fase
Tak for svar. De to blå i afbryderen er som da jeg åbnede for den. Er det et problem?

Og ja,m jeg må hellere lære forskellen på afbryder og kontakt ;)
Martin_goldbear skrev den 10-01-2024 08:02:47

Tak for svar. De to blå i afbryderen er som da jeg åbnede for den. Er det et problem?

Og ja,m jeg må hellere lære forskellen på afbryder og kontakt ;)

 Det er ikke normalt at bruge blå som spændingsførende leder. Det er i og for sig ikke et problem, men man skal holde tungen lige i munden for ikke at forveksle dem med nulledninger.

Med hensyn til kontakt og afbryder, så er forskellen ens. Det betyder at en kontakt eller afbryder populært sagt er en del, der tænder eller slukker for lyset eller andet. En stikkontakt er en del (hunkontakt), hvor man stikker et stik (hankontakt) i. Man kan så kombinere de to ting og får en stikkontakt med afbryder. Stikkontakten fås uden afbryder med betegnelsen grisetryne.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis