Makita bordrundsav

Har været heldig at få fat i en Makita MLT100N.
Fin maskine, men den har dog et par fejl jeg kunne tænke mig at udbedre. Den der irriterer mig mest er at den glider der er med, har lidt slør i slisken, kunne være fedt at udbedre dette.
https://m.youtube.com/watch?v=E8kWADbFdp0&t=12s&pp=ygUPbWFraXRhIG1sdDEwMG54

Ca 4 min inde i videoen kan man se problemet og hvordan han løser det. Men ved ikke hvor jeg skulle få fat i en anden sliske der lige passer i. 😀

Håber nogen har et par gode råd, og evt hvordan man kan løse dette. 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis der er de her du mener, ser de hjemmelavede ud....


Vi prøver igen, i morgen --
Jeg bruger skærebrætter i VPE plast som jeg skærer ud og bruger til  "runnere" til forskellige jigs.  
Jeg startede med at bruge egetræ, men i en uopvarmet garage svinger de alt for meget pgra fugt som følge af årstiderne.    

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
je_ns skrev den 07-01-2024 13:02:38

Hvis der er de her du mener, ser de hjemmelavede ud....

 Er helt med på de er hjemmelavet hvilket han også siger i videoen at de er. Men har ikke noget udstyr der gør at jeg kan lave nogen selv der bliver præcise nok. 

PinkHenrik skrev den 07-01-2024 13:21:18

Jeg bruger skærebrætter i VPE plast som jeg skærer ud og bruger til  "runnere" til forskellige jigs.  
Jeg startede med at bruge egetræ, men i en uopvarmet garage svinger de alt for meget pgra fugt som følge af årstiderne.    

 Hvad bruger du til at skære dem til med? Tænker jo det skal være ret præcist for ikke at få slør. Havde også lidt overvejet om man kunne få dem 3D printet. 

I plast hvad bruger du så til at skrue top delen på. Tænker ikke et gevind i plastik kan holde til noget. 
Jeg skærer dem på saven, og eventuelt sliber dem i hånden på en plan flade.
Du får ikke slør når du har en lang "pind" der fylder hele rillen.
Problemet med dem der følger med saven, er at de er for korte.
Jeg skruer dem fast med undersænkede skruer, og det holder helt fint.
Her er et par billeder af min udgave af en slæde til at skære vinkler.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
PinkHenrik skrev den 07-01-2024 13:43:11

Jeg skærer dem på saven, og eventuelt sliber dem i hånden på en plan flade.
Du får ikke slør når du har en lang "pind" der fylder hele rillen.
Problemet med dem der følger med saven, er at de er for korte.
Jeg skruer dem fast med undersænkede skruer, og det holder helt fint.
Her er et par billeder af min udgave af en slæde til at skære vinkler.

 Hvordan skærer du dem i saven? Kunne se på anden video, at hvis man ønsker at skære plastik så skal det være en rigtig fintannet klinge til saven og man skal vende klingen modsat da den derved kan komme af med materialet og ikke smelter sig igennem plastikket. På nuværende tidspunkt har jeg kun den klinge der fulgte med saven. En 40 tands klinge. 


Kan også se du har lavet en hel slæde. Min ide var kun at udskifte slisken til en bedre/længere, men bruge samme vinkelanslag som følger med saven. Grunden til dette er at saven har 2 slæder og en fastpunkt rille hvor jeg kan skrue slæden fast og så køre frem og tilbage med hele siden der sidder monteret på lejer. 😀

Jeg har dog tænkt mig at lave en lille opdatering til slæden foruden den enhed der kører i rillen så vil jeg lave et par stykker træ jeg nemt kan skrue på slæder i stedet for den alu der sidder nu. På den måde kan jeg lave en rille hvor klingen er og understøtte emnet på begge sider af klingen. Igen noget tip jeg så var lagt op. 😀
Fordelen med at bruge slæden der følger med, er også at jeg kan bruge den indbyggede skruetvinge til at fastgøre emnet. 😀
De klinger der følger med saven kan som udgangspunkt kun bruges til at save brænde med  
Jeg har flere klinger med forskellige antal tænder, og jeg bruger dem fra CMT. De koster lidt mere, men de bliver ikke så hurtigt sløve og de slingrer ikke da der er langt mere gods i dem.
Den jeg bruger mest er med 80 tænder og den klarer plasten helt fint.
Det er selvfølgeligt vigtigt at saven er ordenligt "tunet" så når du bruger landet så passer det i forhold til klingen.
Jeg prøvede også at bruge den vinkelanslag der fulgte med og prøvede som du også er inde på at forbedre den, men måtte indse at de bare ikke har en god nok kvalitet. Jeg kunne ikke regne med graderne på skalaen og så forsvandt ideen med at bruge den   
Ja ok,  nu fik jeg lige googlet den type du har. Et rullebord har en del fordele, som min sav ikke har. Du skal bare sikre dig at det ruller parallelt til klingen og de andre riller (som også skal være parallelle til klingen), hvilket var mit største problem da jeg havde en sav med rullebord. Er der er slup i rullebordet, kan du aldrig lave helt nøjagtige snit.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik skrev den 07-01-2024 15:47:05

De klinger der følger med saven kan som udgangspunkt kun bruges til at save brænde med  
Jeg har flere klinger med forskellige antal tænder, og jeg bruger dem fra CMT. De koster lidt mere, men de bliver ikke så hurtigt sløve og de slingrer ikke da der er langt mere gods i dem.
Den jeg bruger mest er med 80 tænder og den klarer plasten helt fint.
Det er selvfølgeligt vigtigt at saven er ordenligt "tunet" så når du bruger landet så passer det i forhold til klingen.
Jeg prøvede også at bruge den vinkelanslag der fulgte med og prøvede som du også er inde på at forbedre den, men måtte indse at de bare ikke har en god nok kvalitet. Jeg kunne ikke regne med graderne på skalaen og så forsvandt ideen med at bruge den   
Ja ok,  nu fik jeg lige googlet den type du har. Et rullebord har en del fordele, som min sav ikke har. Du skal bare sikre dig at det ruller parallelt til klingen og de andre riller (som også skal være parallelle til klingen), hvilket var mit største problem da jeg havde en sav med rullebord. Er der er slup i rullebordet, kan du aldrig lave helt nøjagtige snit.  

 Det virker som om rullebordet glider ret jævnt og uden noget slør. 😀Ift grader så har jeg lige anskaffet mig en CMT klingegradmåler som jeg også kan kontrollere graderne på anslaget med. Så kan jeg jo se om graderne den selv siger stemmer overens med virkeligheden. 😀

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis