Varmepumpe producerer varme, radiatorerne er lunkne

Hjælp, der er noget galt med mit varmesystem - og jeg vil ikke skrue på det forkerte.

Luft-til-vand fra 2015 (Bosch AW 6000).

Varmepumpen kører umiddelbart fint og der er massere af varmt vand, radiatorerne er halv-kolde selvom de står på 23 grader.

Kan I hjælpe? Jeg vedhæfter en stribe billeder.

På forhånd tak.

Peter
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vi har tidligere oplevet, at i perioder med meget koldt vejr, har vores varmepumpe ikke kunnet følge med. Årsagen har været - som jeg forstår det - at en varmepumpe har et max input. Vores pumpe, som helt officielt er på 12 kw, kan ikke bruge mere end 3,5 kw strøm. Hvis udetemperaturen er så lav, at COP kommer ned på fx 2 eller 2,5, så kan pumpen ikke lave mere varme end max input på 3,5 kw gange COP. Hvis COP er helt nede på 2, så er max varme altså 7 kw. Så kan de kalde pumpen en 12 kw-model alt det de vil. 

Om det er det, der er aktuelt hos dig, skal jeg ikke kunne sige. Det virker umiddelbart foreneligt nok med, at du har rigeligt varmt vand. Pumpen skifter over til at lave varmt vand, og når den vender tilbage til at varme huset, så kan den ikke indhente den fremløbstemperatur, der ellers er planlagt.

Har du en elpatron, du kan tænde for?
Allan A skrev den 07-01-2024 12:36:11

Vi har tidligere oplevet, at i perioder med meget koldt vejr, har vores varmepumpe ikke kunnet følge med. Årsagen har været - som jeg forstår det - at en varmepumpe har et max input. Vores pumpe, som helt officielt er på 12 kw, kan ikke bruge mere end 3,5 kw strøm. Hvis udetemperaturen er så lav, at COP kommer ned på fx 2 eller 2,5, så kan pumpen ikke lave mere varme end max input på 3,5 kw gange COP. Hvis COP er helt nede på 2, så er max varme altså 7 kw. Så kan de kalde pumpen en 12 kw-model alt det de vil.

Om det er det, der er aktuelt hos dig, skal jeg ikke kunne sige. Det virker umiddelbart foreneligt nok med, at du har rigeligt varmt vand. Pumpen skifter over til at lave varmt vand, og når den vender tilbage til at varme huset, så kan den ikke indhente den fremløbstemperatur, der ellers er planlagt.

Har du en elpatron, du kan tænde for?

Meget godt bud, tak Allan. 

Jeg har en en-patron og den bliver vist automatisk koblet til når det er nødvendigt. Men det kigger jeg på - skal lige finde ud af hvordan :)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis