Der kommer ikke varmt vand rundt i gulvvarme

Håber nogen her kan hjælpe mig, da vi bøvler lidt med vores gulvvarme her i kulden.
Flere rum er helt ned til 16grader, så jeg har været ude og kigge lidt i skabet hvor styringen sidder.

Selve styringen viser at den skal åbne gulvarmen i alle rum, alle de individuelle termostater er også åbne.

Jeg mistænker at der er et problem ved pumpen eller termostaten lige over pumpen.
Selve tilførslen af varmt vand, der er røret meget varmt, men selve "krydset", hvor termostaten sidder i den ene side og tilførslen af varmt vand i den anden, er koldt.
Hvis man mærker på både pumpen og under pumpen hvor det varme vand bør blive sendt ud i systemet er rørerne også kolde.

Vores soveværelse og stue har en separat pumpe, og når jeg mærker på pumpen og rørerne under pumpen derinde, hvor der er gang i gulvarmen, så er de også varme.

Har vedhæftet et billede hvor jeg har tegnet for at illustrere med rød hvor røret er varmt og blå hvor der er koldt.

Nogle gode ideer til hvad udfordringen kan være og er der noget man selv kan gøre?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at tage den blå termostat lige over pumpen af for at se om der ændrer noget. 

fase
Inde bag termostaten sidder der en lille stift der går ind i ventilhuset. Når du har afmonteret selve den blå termostat, så prøv lige at trykke stiften ind. Når du slipper stiften skal den selv komme tilbage. Når termostaten er sfmonteret vil selve ventilen være helt åben hvis stiften kører som den skal.
Måske er jeres problem blot at termostaten skal skrues lidt mere op.

Søren O
Jeg har ala samme problem.

jeg har testet termostaten og den står åben 
(kobler jeg pumpen fra stiger temperaturen til 60 grader i gulvarme-indløb)

Pumpen virker
(kobler jeg pumpen til igen falder temperaturen falder temperaturen fra de 60 til 20 på 30 sekunder) 

der sider også en termostatventil på udløbssiden ( Danfoss ) denne kan jeg ikke rigtig skille ad eller teste. 

så for mig virker det som om det er lettere at recirkulere det vand der er i gulvarmen end det er at hive nyt varmt vand ind i systemet. jeg ved ikke om det nogen sinde har virket da jeg overtog huset i sommers.

nogen der har en ide eller forslag ?. skal jeg oprette en ny tråd ?

Det undrer mig, at der er en termostat på udløbssiden. Den skal selvfølgelig også virke. Kan du tage et billede?

Pumpen er til for at vandet kan cirkulere. Hvis det fungerer korrekt, er mest det samme vand, der løber rundt. Der bliver tilsat lidt nyt vand, så du har den indstillede sløjfetemperatur. Den samme mængde løber selvfølgelig fra.

så for mig virker det som om det er lettere at recirkulere det vand der er i gulvarmen end det er at hive nyt varmt vand ind i systemet. jeg ved ikke om det nogen sinde har virket da jeg overtog huset i sommers.

nogen der har en ide eller forslag ?. skal jeg oprette en ny tråd ?

Ja, det er en god ide at oprette en ny tråd, da det ellers kan være svært at vide, hvilket spørgsmål der besvares i denne🙂

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis