Grundvand i kælder

Oh well.. Nu vil jeg prøve at rådføre mig med jer kloge hoveder før jeg går til nogen der vil snuppe alle mine penge.

Jeg har et 70'er typehus som vi købte for 7 år siden en fuld kælder på 100kvm som har haft lidt indsivning af grundvand her i starten af januar ifølge af sidste års vilde nedbørsmængder. Det skal siges at dette var første gang det er sket og det har ikke været vilde mængder. Dette skyldes nok at vi under huset har et dræn (ikke omfangsdræn) som leder til en brønd som også er i kælderen og bliver pumpet videre over i kloakken via en dykpumpe. Drænet har desværre ikke kunne følge med i år selvom det har gjort hvad det kunne (der er blevet pumpet ret store mængder vand ud har jeg lagt mærke til og det bekymrer mig lidt). Kælderen er i beton, etageadskillelsen er i beton, gulvet er i beton. Væggene virker sunde nok og de er ikke præget vildt af fugt.

Systemet virker til at fungere, det er dog alligevel noget jeg ærgre mig over af to grunde. For det første ved jeg med sikkerhed at dette vil ske igen (vi får jo ikke mindre vand fra oven ifølge meteorologerne) og for det andet, hvis strømmen går og/eller dykpumpen står af så drænet ikke fungerer, ja så står vi med nok med samme problem inden for en times tid. 

Mit spørgsmål er derfor, hvad søren skal man gøre. Jeg har læst mange indlæg om at brække gulvet op og lægge kapillærbrydende lag og jeg har læst om simpelthen at fylde den op så vi er ude over problemet. 

Men hvad er jeres råd? hvordan kommer mon jeg nemmest dette problem til livs og hvor meget kan jeg gøre selv (jeg kan sagtens tage fra, men må jeg mon lave noget selv)? Løsningen skal være den billigst mulige da vi desværre ikke har meget at rutte med i disse tider.

Håber i har et par gode råd og tak for jeres tid :)

 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan din pumpe følge med, til at fjerne vandet fra drænet ?
Hvis du kan komme til drænet, kan du evt få det renset, da det måske er ved at stoppe til med sand, hvis der er okker er det særlig slemt med at rørene kan lukke til.

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 06-01-2024 23:26:01

Kan din pumpe følge med, til at fjerne vandet fra drænet ?
Hvis du kan komme til drænet, kan du evt få det renset, da det måske er ved at stoppe til med sand, hvis der er okker er det særlig slemt med at rørene kan lukke til.

 Jeg har fået renset drænet for 4 år siden, det bør jeg selvfølgelig  gøre igen. Pumpen kan godt følge med, men det bekymrer mig lidt at den nærmest har skulle pumpe en hel brønd ud (150-200 liter) hver 3 minut. Og går strømmen så tror jeg at jeg er på den da vi er under kloakniveau. Derfor håbede jeg på at kunne finde en lidt mere permanent løsning.


Glemte lige at tilføje at om sommeren er der ikke noget, det her er kun et problem i vintermånederne hvor grundvandet står højt.

 

Når du kan pumpe så meget vand væk, er det som du selv skriver pga høj grundvandsstand, og skal du sænke grundvandet, er det nok ikke nemt at komme til livs.



Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 07-01-2024 00:07:47

Når du kan pumpe så meget vand væk, er det som du selv skriver pga høj grundvandsstand, og skal du sænke grundvandet, er det nok ikke nemt at komme til livs.


Nej, jeg var næsten klar over det :( 

Nogen bud på hvad en løsning så potientielt vil være? 

 

Det vil være mest oplagt at få sat en alarm på, for højt niveau, hvis pumpen stopper af den ene eller anden grund.
Nu om dage med alverdens elektronik, burde det være muligt, at alarmen går bl.a. til telefonen.
Evt. større pumpe, som kan holde et lavere vand niveau i pumpebrønden.

Hvordan er området/jord niveauet omkring huset, er der fald mod huset nogen steder?
Måske lægge dræn, kritiske steder, omkring huset / have / indkørsel, som går direkte til kloakken, uden pumpe, for derved at mindske overflade vand at komme videre ned i grundvandet.

Du skriver/skyder skylden på et stort nedbør, det kan også være en evt. nylig opstået læg på vandledningen?

Annonce
mkni1408 skrev den 07-01-2024 00:22:53
Nogen bud på hvad en løsning så potientielt vil være? 

Vi har også pumpebrønd med dræn ind under huset og det tager desværre heller ikke det hele når der er meget tryk på grundvandet som nu. Vi har også flere gange haft den uheldige oplevelse at have pool i kælderen i tilfælde af strømsvigt og mekanisk fejl på pumpen.

Derfor har vi nu 2 pumper og et relativt stort backup batteri med inverter, samt vandalarm.
Det virker upåklageligt og batteriet giver mellem 12 og 24 timers drift. Vi pumper op imod 2000 liter vand i døgnet når det er slemt. 

Setup er følgende:
2stk. 550w pumpe
Victron multiplus 12v 1600w inverter/lader
Varta 12v 240Ah dual purpose batteri


"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
GSH skrev den 07-01-2024 09:13:04

Det vil være mest oplagt at få sat en alarm på, for højt niveau, hvis pumpen stopper af den ene eller anden grund.
Nu om dage med alverdens elektronik, burde det være muligt, at alarmen går bl.a. til telefonen.
Evt. større pumpe, som kan holde et lavere vand niveau i pumpebrønden.

Hvordan er området/jord niveauet omkring huset, er der fald mod huset nogen steder?
Måske lægge dræn, kritiske steder, omkring huset / have / indkørsel, som går direkte til kloakken, uden pumpe, for derved at mindske overflade vand at komme videre ned i grundvandet.

Du skriver/skyder skylden på et stort nedbør, det kan også være en evt. nylig opstået læg på vandledningen?

Tak for svar.


Min umiddelbare intuition siger mig at det er opstigende grundvand da jeg kan se at drænet tager så meget vand under huset som det gør, men jeg vil da prøve at undersøge om det kan være vandrør/regnvand.


Jeg havde overvejet at få lavet en ekstra drænslange under huset så drænet har lidt ekstra at give af. Havde også overvejet at hæve gulvet i kælderen så den ville komme lidt over kloakniveau og så (har ca 20cm at give af). 

 

Ildstaal skrev den 07-01-2024 10:22:39

mkni1408 skrev den 07-01-2024 00:22:53
Nogen bud på hvad en løsning så potientielt vil være? 

Vi har også pumpebrønd med dræn ind under huset og det tager desværre heller ikke det hele når der er meget tryk på grundvandet som nu. Vi har også flere gange haft den uheldige oplevelse at have pool i kælderen i tilfælde af strømsvigt og mekanisk fejl på pumpen.

Derfor har vi nu 2 pumper og et relativt stort backup batteri med inverter, samt vandalarm.
Det virker upåklageligt og batteriet giver mellem 12 og 24 timers drift. Vi pumper op imod 2000 liter vand i døgnet når det er slemt.

Setup er følgende:
2stk. 550w pumpe
Victron multiplus 12v 1600w inverter/lader
Varta 12v 240Ah dual purpose batteri

 Det lyder sgu som en OK løsning, i hvert fald på den korte bane. 

Lige nu har jeg en alarm på strømsvigt som sender mig en sms og hyler og jeg har faktisk også et batteri med inverter som jeg kan slutte manuelt til, men det er selvfølgelig svært når man ikke er hjemme. Jeres løsning vil give mig lidt frihed i forhold til ikke at skulle bekymre mig når jeg ikke er hjemme. Skal bare lige finde ud af hvordan det hele skal kobles sammen. Så må jeg tage pytterne på gulvet hvis de i fremtiden opstår og engang når opsparingen kan klare måske få lavet noget mere permanent.

Jeg pumper i øvrigt måske 10000 liter ud når det er slemt 😬

 

Hvor har du din vandmåler, i huset eller i "skel".

Har en bekendt, som har vandmåler i "skel", han fandt først ud af at der var hul på vandledningen da han fik en regning fra Vandværket på godt Kr. 60.000
Heldigvis for ham har han ingen kælder  

Har selv haft hul på vandledningen, for godt 30 år siden, jeg opdagede det da der stod en vandstråle ind i køkkenbrønden, heldigvis er min vandmåler inde i huset.

Et tæret hul, på vandledningen, starter i det små og bliver efterhånden større og større.
Grundvandet kan der ikke gøres noget ved, så det er vel mest din angst for om en pumpe/alarm pludselig svigter.
Hvis der er plads, kunne du installere en ekstra niveau pumpe ( Harald Nyborg ) , som sikkerhed hvis noget svigter. 
Det gjorde jeg hos min søster, installation nemt da det allerede var etableret i omfangsbrønd.
( Det betinger så strømmen ikke går )

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis