Strøm i væg men kontakt død

Hejsa.

For noget tid tilbage fik vi lavet vores badeværelse om, der hvor det gamle badeværelsesmiljø stod var der tilsluttet lys som tændte når vi trykkede på kontakten udenfor døren, men da vi så skal have lavet badeværelset om havde vi ikke besluttet hvad vi skulle gøre med lys så jeg bad håndværkerne om at skærme kablet af så vi kunne bruge det på et senere tidspunkt.

Jeg har i dag forsøgt at sætte en dåse til og uden at have tændt for den på den kontakt vi normalt bruger til at tænde før vi fik lavet badeværelset er der strøm i den, jeg prøver så kontakten men det gør igen forskel, der er bare altid power på den boks, men hvordan kan det lade sig gøre? Kan kontakten man tænder på være gået i stykker? Det er en dobbelt kontakt og den ved siden af virker helt fint til at tænde lyset i brusekabinen?


8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dit billede viser en stikkontakt, som der altid vil være strøm på. Jordledningen er sort. Det er ulovligt, den skal være gulgrøn. Har du ikke en underlag til at montere stikkontakten på? Det ser ud til, at du har monteret stikkontakten direkte på vægbeklædningen, hvilket ikke er lovligt. Kan du ikke vise et billede, af kontakten, du vil tænde og slukke med, set bagfra. Jeg har en anelse om, at den sorte er tænd ledningen.

fase
Når du nu har tilsluttet en stikkontakt er det vel i orden med konstant spænding.
Du kunne jo prøve at kigge under den “uvirksomme” afbryder. Måske har din elektrikker flyttet “den brune” over på den anden side af afbryderen.

Søren O
S. Fabrin skrev den 06-01-2024 11:07:54

Dit billede viser en stikkontakt, som der altid vil være strøm på. Jordledningen er sort. Det er ulovligt, den skal være gulgrøn. Har du ikke en underlag til at montere stikkontakten på? Det ser ud til, at du har monteret stikkontakten direkte på vægbeklædningen, hvilket ikke er lovligt. Kan du ikke vise et billede, af kontakten, du vil tænde og slukke med, set bagfra. Jeg har en anelse om, at den sorte er tænd ledningen.

Ledningerne har været sådan siden jeg købte huset og jeg kan jo dårligt rive alle væge ned for at installere nye jordkabler? 

Jeg har ikke monteret noget endnu, jeg har bare sat stikkontakten på for at teste om kablet virkede, jeg ved ikke frygtelig meget om strøm så jeg var ikke klar over at sådan en ville give konstant strøm, jeg troede jeg kunne slukke på afbryderen.

Men så forstår jeg bare ikke hvordan det har virket førhen? Der havde vi jo en lampe over vasken som tændte på den kontakt samt en stikkontakt som jeg har sat op nu? Kan elektrikeren have fjernet kablerne der går til kontakten og blot efterladt dem til stikkontakten?
Søren O skrev den 06-01-2024 11:09:01

Når du nu har tilsluttet en stikkontakt er det vel i orden med konstant spænding.
Du kunne jo prøve at kigge under den “uvirksomme” afbryder. Måske har din elektrikker flyttet “den brune” over på den anden side af afbryderen.

Så vidt jeg ved har de blot taget kablet til side da de har fjernet det gamle miljø og skærmet det. Men det vil sige at tilslutter jeg i stedet en lampe så burde afbryderen virke igen? 

Vores tanke var at vi bare ville have en stikkontakt som den jeg har vist på billedet, vil jeg så i princippet kunne fjerne dobbeltafbryderne og sætte en enkeltafbryder på i stedet?
Har du ikke et billede af afbryderen, som ikke virker. Vi vil gerne se ledningerne fra den side med afbryderen.
Nu ser jeg lige dit svar til Søren: Du skal selvfølgelig tilslutte en lampe, ellers kan du jo ikke tænde og slukke for noget.
Du kan ikke bare erstatte din dobbeltafbryder/kroneafbryder med en stikkontakt. De har forskellig funktion. Du kan godt erstatte dobbeltafbryderen med en enkelt afbryder, men så tændes og slukkes begge lamper samtidig.

fase
Annonce
S. Fabrin skrev den 06-01-2024 11:26:15

Har du ikke et billede af afbryderen, som ikke virker. Vi vil gerne se ledningerne fra den side med afbryderen.

Her :)

Ja det viser jo at den grå sikkert tænder din lampe i brusekabine, og den sorte sikkert tændte for lampen som du har problemer med. 
Så i stedet for den midlertidige stikkontakt så sæt en lampe på blå og sort og se om ikke det virker. Så skal den blå have en muffe og puttes ind bagved i den dåse der måske sidder der. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Så kom der billeder. Den sorte, du har monteret i stikkontakten på det første billede, er det den samme som den sorte i afbryderen? Eller hvor kommer den sorte, du har tilsluttet jordklemmen, fra? Din installation ser ud til at have en alder, hvor ledningerne er trukket i rør. Det betyder, at det er forholdsvis nemt at trække en jordledning frem.
Du må ikke installere en stikkontakt med jordkontakt uden at der er en aktiv jord.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis