Rustfri stålvask får lynhurtig pletter efter (for) grundig afrensning

Hej,
Jeg har en ~1 år ny rustfri stålvask som nærmest har holdt sig selv. Brug lidt sæbe, en blød klud, skyl med vand, så forblev den bare pæn og uden pletter (andet end hvis der direkte stod kaffe eller noget i den).

Jeg fik klokket lidt i det og ridset den ret grundigt da jeg skurede en stålpande i den, og den lavede en masse "swirl marks" ligesom når man polerer bil. Den havde stadig find snavs-resistens. 

Den anden dag fik jeg så den "geniale" idé at give den en GRUNDIG afrensning, og jeg brugte en meget grov skuresvamp (sådan en der kan fjerne snavs). Først forsigtigt, og i medløb med stålets retning og under rindende vand. Jeg kunne ikke se at vasken var coated med noget, så jeg tænkte ikke det ville påvirke looket (andet end at jeg måske måtte skulle give hele vasken en tur ensartet).

Det virkede også super fint og mærkerne forsvandt og vasken blev skinnende ren! 

MEN.... SPØRGSMÅLET: 
Da den så tørrede, så virkede det som om den fik en masse pletter med sådan en "rug" overflade som om der var mel eller noget limet fast. Hvis jeg vaskede det fri med en almindelig opvaskebørste og rindede vand, så blev vasken HELT glat og fin igen... Men når den så "tørrer ind" bliver den møggrim med pletter og aflejringer igen. 

Jeg gætter på det måske var slibestøv fordi jeg brugte en så grov svamp (den fik også lidt metal farve). At skylle den en masse og vaske grundigt med sæbe har hjulpet en del, men den pletter stadig meget hurtigt.

Har jeg virkelig ødelagt den vask? Var der en skjult "top coating"? Det er ikke en meget dyr special vask eller noget, jeg tror det er en massiv rustfri stålvask fra et byggemarked. Det ligner som sagt ikke at overfladen har ændret sig overhovedet, selv ikke med en lommelygte, andet end det "skurrede" self. er mere friskt at se på. Man kan ikke mærke riller med en negl eller forskel med fingrene, det hele er glat.

På diverse guides i DK siger de at man ALDRIG må gøre det jeg gjorde og det er vaskens død... Hvis man kigger mod udlandet siger de "Fuck it, brug sandpapir, scotch brite, whatever! Stålvaske kan tåle alt!"

Min egen mistanke er at jeg har fået lavet mikroskopiske riller og jeg skal have fat i noget som dette: 
https://www.vvs-eksperten.dk/hus-og-have-rengoring-og-pleje-juvel-shining-kit-polering-til-stalvaske-686901512

Eller måske bare få genetableret den vandafvisende barriere:
https://www.bauhaus.dk/mellerud-rustfrit-stal-og-krompleje-250-ml

Jeg har læst en masse om at stål har en oxideret barriere og det kan ruste uden osv. men jeg forstår simpelthen ikke nok om det. 

Ps. Vasken er planlimet i en laminatsbordplade, så hvis vasken er død, så ryger bordpladen sikkert med. Super træls.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mit gæt er aflejringer fra skuresvampen, som måske kun er tydelige når vasken er tør, men det er et skud i tågen uden at have et billede.

Prøv med en RUSTFRI ståluldsvamp under rindende vand eller med lidt wd40/anden syrefri olie, men ingen grund til at påføre pleje olie i en vask der konstant bliver skyllet med vand, det er til andre stål overflader som f.eks. køleskab eller industrikøkkener med rustfri stål skabe/låger osv. 

Rigtigt nok som du nævner, så oxidere de ædle metaller i det rustfaste stål så snart de kommer i kontakt med atmosfærisk luft og danner en beskyttende hinde, dette er hovedsageligt krom indholdet. Derfor er det rustfaste stål rustfast hele vejen igennem, du kan sagtens lave ridser, slibe og pudse uden at selve vasken ruster, med undtagelse af kontaminering fra alm. sort stål/jern, f.eks. En støbejernspande, som potentielt kan overføre jern partikler der så vil ruste på vaskens overflade, måske kunne det være tilfældet med den pande der har lavet ridser?

"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
Velkommen på Lds   
Hvis det er en almindelig rustfri stålvask, er den poleret, og ingen coating..

Du kan prøve at polere den, eks med dette middel LINK

Men har du ridset den med skuresvampen bliver den nok ikke som ny igen, så skal der helt andre metoder til... (men ikke en nem opgave, for en uden erfaring med det)

Vi prøver igen, i morgen --
Tak til jer begge. Jeg har vedhæftet et foto "tørt" fra dagen før (med en smule snavs omend) og "vådt" efter lige at skylle og skrubbe med opvaskebørsten.

Jeg er med på at der kan samle sig kalk osv. og kaffegrums kan få den til at se grim ud, men de store felter af en mærkelig overflade til venstre har den her grumsede konsistens jeg beskrev.

Jeg vil prøve begge jeres tips hvis jeg ikke hører andet.

Til je_ns, så er det sjove at jeg ikke kan se eller mærke ridserne overhovedet, heller ikke under direkte lys (ud over de sædvanlige "cirkel hologrammer" fra klude/opvaskebørsten, men jeg gik langs med stålets retning. Så det er virkelig minimalt. Tror du godt jeg kan bringe polermiddel ind i mixet? Risikerer jeg ikke en spejlblank vask? Jeg har en hvor man kan se "retningen" på stålet. 

Det ligner sku lidt bare en helt almindelig lidt våd og lidt beskidt stålvask. Det med den ru overflade der forsvinder med vand er måske også bare lidt skidt/støv som bliver vasket væk med vandet? 

Stål suger alt til sig, feks. Ses fedtfingre meget nemt på en stålplade, alt dette skjules når den er helt våd og så ser den spejlblank og klinisk ren ud. 

Prøv at pudse den med et viskestykke og se om du ikke kan få den helt tør og samtidigt ren. Hvis det er muligt så har du svaret. 

Tak Ildstaal,
Jeg tænkte godt det var lidt der henne af, måske det bare var i hovedet, men jeg synes virkelig ikke den "sugede" skidt så voldsomt før jeg fik mishandlet den lidt.

Det er som om den havde en perfekt "fabriks behandling" af en art, som gjorde den særligt smudsafvisende. 

Det lyder i hvert fald som om jeg ikke har ødelagt den totalt og jeg max har givet den 3 års slid på en eftermiddag.... :-) 
Annonce
odderen skrev den 08-01-2024 10:46:37

Tak Ildstaal,
Jeg tænkte godt det var lidt der henne af, måske det bare var i hovedet, men jeg synes virkelig ikke den "sugede" skidt så voldsomt før jeg fik mishandlet den lidt.

Det er som om den havde en perfekt "fabriks behandling" af en art, som gjorde den særligt smudsafvisende. 

Det lyder i hvert fald som om jeg ikke har ødelagt den totalt og jeg max har givet den 3 års slid på en eftermiddag.... :-) 

Det kunne godt ligne at overfladen er blevet lidt hydrofil, og vandet ikke rigtigt vil løbe af og ej heller samler sig i større dråber, jeg ved ikke om den får behandling fra fabrikken, men der findes diverse overfladebehandlinger man sprøjter på f eks. Bord plader og vinduer der kan gøre overfladen hydrofobisk, så vand og skidt nemmere glider af. 

Men sådan en behandling holder næppe længe i en vask ved almindelig daglig brug. Men det er måske forsøget værd. 

Prøv at søg efter "keramisk coating"

Jeg vil tro at du blot skal fortsætte som du plejer, og vasken så kommer til at patinere ens over tid, når der er kommet oxidering på hele overfladen.

Den ser ikke slem ud på billederne.

Når den så har fået lidt patina på hele fladen, så udgangspunkt er en ensformig overflade, kan du begynde at polere på den med almindelig skuresvamp med nylon, eller de nye i melamin.

Elektronikteknikeren
Fjernet af moderator
(Årsag: Reklame )
Prøv med en dråbe afkalker til kaffemaskinen midt i misfarvningen og se om det forsvinder. Minuskalk fjerner det med det samme, 5 sekunder, hvis det er kalk. Det kunne godt ligne kalk og kalk har en grumsede konsistens og kan ikke fjernes med en plastik børste. 
Min håndvask har også haft en satin finish en gang. Nu er den bare så ridset at det ser ensartet ud   
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis