Afmontering af termostat

Jeg har problemer med gulvvarmen, og har lokaliseret det til enten at handle om pumpen eller fremløbsventilen.

Desværre kan jeg ikke finde noget om hvordan jeg afmonterer den blå termostat, så jeg kommer ind til selve ventilen (som jeg tror har sat sig fast)

Er der en, der ved hvordan man får den af? 
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du prøvet at løsne omløberen til venstre på billedet?

fase
Mener du den her, der for mig at se ligner en møtrik? Jeg er ikke håndværker, så kan ikke lige alle fagudtryk .. derudover er jeg lidt bange for at skrue på noget, der indeholder 70 grader varmt vand🫣

Ja, jeg mener den med rødt markerede. Du behøver ikke skrue den helt af, men bare løsne den lidt og se, om termostaten bliver løsere. Skulle der komme vand ud med tryk på, skruer du bare omløberen/møtrikken fast igen. Prøv det.

fase
Yes! Jeg fik den af!! Som forventet sidder ventilen fast, jeg kan slet ikke trykke den ind. Kan der ske noget ved at jeg banker forsigtigt på den med en hammer?

Foreløbig 1000 tak for hjælpen🙏🏻 
Du kan banke forsigtig med en hammer, Eller trække i stiften med en tang. Det gør ikke noget at den kommer helt ud, men der kan der komme enkelte dråber vand. Stiften smøres og så skal den gå let ind og komme ud af sig selv. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Du skal være meget forsigtig med den lille tap (som man siger). Den tåler næppe slag fra en hammer. Forsigtige slag med en skruetrækker eller tilsvarende er maksimum.
Jeg fik fornyeligt gang i en ved at dreje ganske lidt med en tang. En tiendedel omdrejning til hver side. Hvis den hopper ud skal den have lidt motion, altså tryk ind og slip. da det kan gøre ondt i en finger, kan man bruge noget til at trykke med, fx bagenden af en skruetrækker. Aldrig trække i den.
Nej, du dapper bare løs.
Stiften er allerede i bund og dermed lukket ventil.
Så den skal springe nogle få mm ud, når den går løs. Men du må IKKE trække i den, så hiver du bare stiften af, og det hjælpe ikke på, at det under stiften sidder fast.
Du kan også slå lidt på siden af ventilhuset.
Jeg har haft en radiator, hvor jeg måtte banke med uendelig mange små slag, før stiften poppede udad. Nok i ca 15 minutter, så tålmodighed kan være nødvendigt.
Tak for svar alle!
Kan jeg bruge silikonespray som smørelse? Eller bedre med en form for olie? Den sidder stadig fast, men nu er jeg da fuld af håb😃
Det er OK at bruge siliconeolie. Hvis du hiver lidt forsigtigt i stiften, kan du få den løs. Du skal bare hive et par mm og smøre stiften. Skub den derefter ind igen. Hvis der er en møtriklignende sekskant, kan du sikkert skrue den ud og med en stump genstand aktivere membranen til at gå løs, så vandet kan strømme gennem ventilen. Montering i omvendt orden, som der står i manualer.   

fase
Jeg vil ikke anbefale at hive i stiften.

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis