Sænkning af grundvandsspejl

Kære Eksperter

Vi har desværre oplevet indsivende vand i vores kælder fra 1964, i perioder med kraftigt og/eller langvarigt regnvejr. Alt tyder på, at det skyldes opstigende grundvandsspejlet, og jeg tænker derfor, om ikke det er muligt at pumpe det væk?

Kan nedenstående løsning udføres, og vil det have den ønskede effekt?

I bunden af kældertrappen er et eksisterende afløb.
Jeg forestiller mig at lave et hul ved siden af i en dybde på ca. 1m under kælderdækket og sætte fx et perforeret opføringsrør i hullet. I røret installeres en dykpumpe, som leder vandet til afløbet.

Jeg ser frem til at høre fra jer.
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det vil hjælpe lidt på den side af huset, Måske i en afstand af 2 - 4 m Det kommer meget an på jordtypen under huset. Er det lerjord så flytter grundvand sig ikke meget vandret, medens det ved sand eller grus kan flytte sig mere. Men det er sikkert ikke nok til at sænke grundvandet under hele huset. 
Man kan få grundvands pumpe med " indvendig niveau afbryder" Ellers skal du huske at røret skal være så stort at føleren skal have plads til at vandre. 
Jeg holder grundvand væk fra en kælder på ca. 15 kvm. Men her er der lagt 3 drænrør under gulvet med afstand på ca. 1 m. De ligger i gruslag under isolering og beton. 
Det fungerer så længe pumpen kører, men spå sent som i forgårs var der en mindre oversvømmelse. Niveau havde sat sig fast.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis