Radiatoreventyr

Hejsa,
Er ved at skifte termostater på min radiatorer. Har nogle gamle Danfoss som skal erstattes med Netatmo Smart-termostater.
Der er adapterer med, men ingen dem passer.
Spørgsmål: Kan jeg mon fjerne den brede  messingring, der sidder under ventilen eller får jeg mon et ufrivilligt springvand i stuen? (Se billeder)
Mange tak for input 😊
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du får et frivilligt springvand, da du selv skruer den af. 
Den krave er nok den gamle Danfoss med 32 mm spændebånd. Så der skal nok skiftes ventil også. Og så skal vandet lukkes af anlægget  
Men du vender plastspændebåndet forkert, men det passer nok stadig til den lidt mindre med spændebånd. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Er det retursiden du vil sætte smartventiler på? Det er de ikke beregnet til og sidde, de skal sidde på fremløbet..
Hej Martin
Tak for svar. Bor i et gammelt hus og der er vist et par hjemmegjorte løsninger. P.t. sidder termostaten på retursiden - faktisk på samtlige radiatorer i huset.
Dumt spørgsmål: Hvad er problemet i det?
Mvh
Andreas
Der er intet unormalt i ventilen sidder på returstrengen, og jeg kan ikke se hvorfor din smart termostat ikke skulle kunne fungere herpå. ( forudsat den havde passet på ventilen )

Selvbygger med stort S. 
Retur termostater er beregnet til direkte fjernvarme. De måler på radiatorens returvand og ikke på luftens temperatur i rummet. Indirekte styrer de rumtemperaturen, da radiator afkøles mere når det bliver koldere. 
Jeg går ud fra at den smart termostat måler rumtemperatur så det kører ikke rigtig sammen. 

Annonce
Teoretisk set er der ikke problemer i at regulere på returen, men der er tilfælde hvor det ikke dur. Hvis det er en gammel fjernvarmeinstallation kan differenstrykket være for stor til at termostaten virker.

Du skal ikke regne med at du kan finde en adapter der passer. Smart termostater er lavet til fremløb.
Jeg tænker at man kan/kan få 3D printet en adapter som passer på din nye termostat.
Som alternativ til ny ventil.
Når danfoss skriver at det ikke kan køre med FJVR ventil ( som vist på Danfoss billede til venstre ) så skal man nik tage det alvorlig. Det er netop sådan en du har haft. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis