Ingen gulvarme fra kreds

Vi har i sommers fået lavet en tilbygning og i den forbindelse også en ekstra kreds. Styreboksen lyser, som den skal og rumføleren kalder også på varme. Men rummet er koldt og der kan ikke mærkes varme i gulvet. Når jeg mærker på slagerne er det som pilene antyder varme i den bagerste kreds men koldt på den slange der går op til telestaten. 

Nogen der har en idé om, hvad der er galt?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal se om telestat åbner. ( rød mærke på siden ) Hvis den ikke gør det kan du prøve at tage telestat helt af en dagstid og mærke efter om der så kommer varme. 
Når telestat er taget af presser du ventil tappen ned, og ser efter at den kommer op igen af sig selv. 
Hvis der ikke kommer varme i retur efter nogle timer så er der luft i slanger. 
Der kan du forsøge at lukke for alle de andre, Altså skrue ned på minimum på alle termostater, så er der chance for at pumpen kan presse luften ud af strengen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Mange tak for svar, ev elmand.

Jeg har taget telestaten af og ventilen kan sagtens trykkes ned og falder tilbage igen med det samme. 

Hvis jeg tager telestaten af kommer der så varme igennem systemet? Jeg troede at ventil tappen skulle være nede for at der kunne løbe varmt vand igennem systemet?
Trilas skrev den 04-01-2024 12:46:17
Hvis jeg tager telestaten af kommer der så varme igennem systemet? Jeg troede at ventil tappen skulle være nede for at der kunne løbe varmt vand igennem systemet?

Nej, når du har pillet telestaten af, og tappen er oppe, så en ventilen fuld åben (eller det bør den være).

Ok, super. Jamen jeg kan mærke efter jeg har taget telestaten af, at nu er røret til telestaten også lunt. Så det kunne vel tyde på, at der har været luft i systemet eller måske en defekt telestat???
Trilas skrev den 04-01-2024 14:27:35

Ok, super. Jamen jeg kan mærke efter jeg har taget telestaten af, at nu er røret til telestaten også lunt. Så det kunne vel tyde på, at der har været luft i systemet eller måske en defekt telestat???

Eller så var tappen blot groet sig fast, hvilket ikke er unormalt.

Annonce
Nu skal du vente en dags tid og mærke om der kommer varme i gulvet. Det har sandsynligvis ikke været luft i systemet, da varmen / cirkulationen kom da der blev lukket op.
Når du så skal videre, skal du undersøge om telestat får signal ( rød i vindue på siden ) når termostat kalder på varme. Der skal så skrues op på termostat hvis der er begyndt at komme varme i rummet. 
 Du skriver " styreboks lyser som den skal " men er der lys i den udgang på din styring som de andre udgange der kalder på varme. Det kan være at din termostat ikke er kodet til denne udgang. 

ev elmand skrev den 04-01-2024 15:19:59

Nu skal du vente en dags tid og mærke om der kommer varme i gulvet. Det har sandsynligvis ikke været luft i systemet, da varmen / cirkulationen kom da der blev lukket op.
Når du så skal videre, skal du undersøge om telestat får signal ( rød i vindue på siden ) når termostat kalder på varme. Der skal så skrues op på termostat hvis der er begyndt at komme varme i rummet. 
 Du skriver " styreboks lyser som den skal " men er der lys i den udgang på din styring som de andre udgange der kalder på varme. Det kan være at din termostat ikke er kodet til denne udgang. 

Hele vores hus kører på én styreboks. Da vi fik lavet tilbygningen fik vi en ny styreboks sat op, hvor kun den ene telestat er tilsluttet. Styreboksen lyser rødt når der kaldes på varme og lyser grønt når den ikke gør. Kan ligeledes se på rumføleren, da den også får et symbol når den kalder på varme.

Der er ikke noget vindue på siden af telestaten. Der er kun en blå ring i toppen, som jeg går ud fra er indikation på at den ikke kalder på varme. Den røde pil peger på slangen, som er varm og ikke på telestaten. Der er kommet varme i gulvet efter telestaten blevet taget af.
OK jeg kiggede på de andre telestater og de er med "vindue" og troede det var en af dem
Når toppen er hævet, (blå ring) så kalder den på varme. 
Så mon ikke du bare kan montere den igen og det vil virke fremover. 

ev elmand skrev den 04-01-2024 22:58:21

OK jeg kiggede på de andre telestater og de er med "vindue" og troede det var en af dem
Når toppen er hævet, (blå ring) så kalder den på varme. 
Så mon ikke du bare kan montere den igen og det vil virke fremover. 

Ok modtaget :-)

Syntes bare aldrig jeg har set andet end den blå ring har været synlig, men det må jeg prøve at ligge mærke til efterfølgende, når den ikke kalder på varme. Tak for hjælpen.

Hvis du skruer rumtermostat meget ned vil du efter 5 - 10 minutter se at toppen har sænket sig, så den blå ring ikke er synlig. 
Det betyder så at telestaten trykker stiften ned i ventilen, og der lukkes.

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis