Bølgeeternittag - tætne / lukke huller ved rygning og tagfod

Hej med jer

Jeg har et bølgeeternittag fra 2008.
Der er igennem tiden faldet lidt roof kit ned fra rygningen, samt plastudhængsklodser ved tagfoden.

1.
Hvordan kan jeg bevæge mig på taget, uden jeg ødelægger noget?
Skal jeg lægge brædder ovenover tagskruerne på taget, således det aflaster overfladen?
Jeg vejer cirka 90 kilo.

2.
Hvordan kan jeg lukke / tætne tagfod og rygning, uden at jeg skal tage tagplader af?
Borup tagtæt?
Roof kit?
Andet?

Tak på forhånd for svar

God dag
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan sagtens går på taget, træd evt. hvor lægterne ligger, dvs. i top og bund af pladen.

Du kunne tætne med ekspansionsskum, men du skal overveje om det er en god ide, da der bør være noget ventilation under dit tag så der ikke dannes skimmel når der kommer kondens. 
Der skal helt sikkert ikke tætnes med pu skum.
Man løsner tagskruerne i de plader hvor tætningen er faldet ud. Så kan man montere nye skumbølgeklodser og tagkit, og spænde tagskruerne igen. Bruger du en skruemaskine med en 11 mm top tager det ingen tid.

Du kan sagtens gå på pladerne. Også på midten.

Selvbygger med stort S. 
Det kommer lidt an på hvilken tagtype det er om de er trædesikre. De ældste B6 plader er ikke trædefaste. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg har et tilsvarende problem og vil spørge hvorfor skumbølgeklodserne falder af? Der ligger sommetider nogle på gulvet på mit uudnyttede loft, i midten, lige under tagryggen. Og nu ligger der så også små snedriver samme sted. Har tagdækkerne monteret noget forkert?
Ole D skrev den 04-01-2024 22:17:02

Jeg har et tilsvarende problem og vil spørge hvorfor skumbølgeklodserne falder af? Der ligger sommetider nogle på gulvet på mit uudnyttede loft, i midten, lige under tagryggen. Og nu ligger der så også små snedriver samme sted. Har tagdækkerne monteret noget forkert?

Hvis det er skum, så forvitrer / forgår de med tiden.
Når de med tiden er blevet nedbrudt af vind og vejr, så vil de til sidst blive blæst ind på loftet ved kraftig vind - det er min teori.

Annonce
Superdiy skrev den 03-01-2024 16:21:16

Der skal helt sikkert ikke tætnes med pu skum.
Man løsner tagskruerne i de plader hvor tætningen er faldet ud. Så kan man montere nye skumbølgeklodser og tagkit, og spænde tagskruerne igen. Bruger du en skruemaskine med en 11 mm top tager det ingen tid.

Du kan sagtens gå på pladerne. Også på midten.

Det du skriver med løsne tagskruer i de plader der er tale om, det samme gælder tagrygningen?

Hvilken stigning er der på taget ? men jeg vil anbefale at du bruger en tagstige, de asbestfri plader kan godt være skrøbelige, samt rent sikkerhedsmæssigt, bør man bruge en tagstige.
Hvis du kan presse skumklodserne på plads i rygningen, uden at løsne skruer så gør det, men ellers løsn skruerne.
Jeg ville nok spænde skruerne til med håndkraft, da pladerne risikere at knække hvis man spænder for hårdt, da de asbestfri plader kan være skrøbelige.
Som jeg husker er de gamle skruer med 11 mm hoved og de nye med 10 mm hoved.

Jeg har købt sådan et sæt, til min stige, så kan man køre stigen op ad taget på hjulene, og så vender man stigen rundt, så bøjlen får fat i rygningen.

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis