Træbeklædning på hus af gasbeton

Hej,

Jeg skal til sommer beklæde mit sommerhus af gasbeton med trykimprægneret gavlbeklædning i 25x125mm med fer+not lodret beklædning

Spørgsmål:

Hvad vil I anbefale som underlag? Jeg havde umiddelbart tænkt mig vandretliggende 19 mm trykimprægneret forskalling, monteret med sømdybler, og så skrue den lodrette beklædning herpå. Da huset er "vind og vandtæt", så skal der ikke vindspærre på, men kun en afstandsliste for at skabe lidt luft bag bædderne.

- Er de 19 mm brædder nok? Kan jeg i virkeligheden bruge en 10 mm liste af en slags, og skrue ind i gasbetonen for at fæstne beklædningen? 
- Hvad er den bedste skruetype til at gå igennem beklædningsbrædtet, igennem underlaget og videre ind i gastetonen? 
- Er det den rigtige måde at gøre det på?

Lad mig høre hvad tømrerne ville gøre. Hvad er den rigtige måde?

VH Claus
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Måske kan der bruges letbetonskruer igennem både beklædning, underlag og ind i gasbeton, uden forboring. f.eks. i 80-100 mm, så jeg går tilsvarende ind i letbeton som de 40 mm udenpå? Eller skal man bruge endnu længere skruer da underlaget er mere porøst (letbeton) - Claus
Jeg ville bruge noget tykkere træ, eg trykimprægnerede lægter bagved beklædningen, udelukkende for at have et bedre modhold til dine yderbrædder - 19mm træ til at fastholde en 25mm brædde der gerne vil krumme i solen er ikke meget.
At skrue direkte i gasbeton ville jeg undgå, de vil ikke sidde ordentligt fast og når yderbrædderne arbejder tror jeg de vil trække i dem og gøre dem endnu mere løse pga porøsitet.

Selvom det måske er unødvendigt ville jeg stadig lægge en vindpap ind mod muren bag din forskalling. 1-2 beklædning er relativt utæt så der kan nemt samle sig blankt vand på overfladen af forskallingen som man skal have vished for ikke løber tilbage mod muren (top skæres i smig med fald væk fra mur) du forringer murens muligheder for at afgive vand via fordampning når du sætter en beklædning uden på.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hej BOFH,

Jeg hører hvad du siger om det tykkere underlag i form af lægter, og med skråtskåret top så vandet låber væk fra huset. Men skaber vindpap direkte på muren ikke kondens da de ligger lige op af hinanden? Er det ikke bedre at undvære dette, nu da der er afstand mellem beklædning og væg, og vandet ledes væk fra væggen? Den smule vand der så kommer ind under beklædningen, den fordamper nærmest inden den gør skade? Det er ikke 1 på 2 jeg vil bruge, men fer/not samling.
Kondens opstår når varm fugtig luft møder en kold overflade. Selvom det vil være sjældent at fænomenet opstår på en udvendig konstruktion vil set under alle omstændigheder være bedst at dette sker uden på en vindpap end direkte på din mur.

Vindpap er diffusionsåbent så evt fugt i murværket vil stadig kunne undslippe, vindpappets funktion er at holde vand væk fra underlaget og du er i gang med at lave en beklædning der med garanti suger vand.

/BOFH 

Du skal “forskalle” vandret med ventilationslister som koster spidsen af en jetjager, eller først med 25*45 trykimpregnerede afstandslister lodret og der uden på med samme afstandslister vandret.
Sømdybler er fine til at montere inderste lag lister, men lad værre med at spare på mængden da de kommer til at bære hele beklædningen.
Resten af lister og beklædningsbræder skal skydes på med galvaniserede ringede pistolsøm.
Er beklædningen monteret korrekt kommer der ikke en dråbe vand igennem, så BOFF`s ide med skrå top mv. er irelevant. Toppen sidder i øvrigt under udhænget hvor der aldrig kommer vand.

Der skal ikke vindpap på, da væggen som du selv konkluderer allerede er vindtæt.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 03-01-2024 15:59:55

Resten af lister og beklædningsbræder skal skydes på med galvaniserede ringede pistolsøm.

Det kommer til at give så meget vibration at det falder ned af sig selv når underlaget er gasbeton.

Alle bræddebeklædninger er piv-utætte og bliver opfugtet.

/BOFH 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis