Jeg har skrabet malet tapet ned af mine vægge, og står nu tilbage med et par ydervægge i beton og en enkelt indervæg i gasbeton..
Betonvæggene står rimelig pæne og glatte, borset fra borehuller fra diverse ophæng.
Gasvetonvæggene har lidt skramer hist og her da de har 1-2mm pudslag yderst som har fået en del hakker, i kampen med tapetet.
Se fotos her:
https://imgur.com/a/2qVyomKSå mine spørgsmål lyder:
- Hvordan får jeg nemmest gjort væggene klar til maling? Jeg forestiller mig blåt vand > spartel > væv eller filt. Men er i tvivl om det er korrekt? Har hørt beton nogle gange skal kunne "ånde"?
- Hjørne/loft samlingen er meget grov og enkelt steder kan jeg kradse løst "puds" eller lign ud. Hvad bør jeg gøre med dette?
- I en af væggene sad der 2 beslag af en art. Se foto. Der sad ikke noget fast og de faldt nærmest selv ud da jeg rev tapetet ned. Hvad er det? Og hvad bør jeg gøre med dem?
- I en af gasbetonvæggene, er der en vertikal revne. Jeg kan ikke kradse noget løst beton/puds af. Skal jeg bare spartle den sammen?
- En af betonvæggene har jeg overvejet at lade fremstå rå. Men der er lidt limrester fra tapet, enkelte huller der skal spartes og sågar lidt blyantstreger hvor håndværkerne har skrevet nogle mål op. Er det realistisk at forsøge at slibe dette, så det bliver pænt?