Flyvende tagplader fra nabohus

Hej og GODT NYTÅR
Vi er naboer til et hus, som er udlejet. Flinke naboer, som vi dog kun hilser på og ikke andet. Enlig kvinde med to teenagere. Indtil videre har vi kun måttet opfordre til at den lange hæk blev klippet. Det blev den ikke i 2023 og vi kan på grund højden  på over 2,50 m  fra naboside ikke få klippet toppen. ( vi er 85 år i snit 🫣).

For 10-12 år siden var huset ejet af en familie, som byggede et haveskur og diverse børneredskaber i haven. Ikke just forsvarligt håndværk. Haveskuret er bygget direkte op ad ligusterhækken, som selvfølgelig skranter på det sted.
For 2 år siden sendte en storm en af de store tagplader fra haveskuret over i vores have. Under tagpladen var der plastik og brædder. Plastikken er også væk i løbet af de to år. Vi satte tagpladen over hos lejeren af huset og bad hende om at kontakte lejeren. Der er intet sket.
Stormen Pia for et par uger siden sendte så flere tagplader over til os i faretruende nærhed af vore vinduer. Se billedet af en af pladerne. Pladen ligger hvor den landede Og der er flere plader og rester rundt omkring.
Nu frygter vi at den næste storm, måske allerede i dag sender mere tagmateriale i vores retning.
Det er sjældent vi ser naboen, så jeg har mest lyst til at kontakte ejeren af huset, som bor 80 km væk.
Hvad kan vi gøre ?

Når lysten driver værket
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Måske kan jeres forsikringsselskab vejlede jer?
Tak for svarene. Jeg mailer til naboen i første omgang og beder hende kontakte udlejer. Desværre har vi jo dårlige erfaringer eftersom der ikke skete en reparation efter stormen for 2 år siden. 

Når lysten driver værket
Der er et begreb inden for forsikringsverden, der siger: Tingskade kommer forud for ansvar.

Det betyder, at hvis “tingen” er forsikret, så er det den forsikring der dækker - og IKKE den der er ansvarlig. Et almindelig begreb, som forsikringsselskaberne har aftalt indbydes.

Et eksempel: Jeg fælder et træ, som p.g.a. råd utilsigtet havner i naboens garage. Naboens forsikring skal dække, selv om det egentlig er min skyld.
Så når naboens tagplader havner i jeres have, så er det jeres problem/forsikring der skal dække (med deraf følgende selvrisiko, bonustab osv.).
Selvfølgelig kan man hævde at naboens ting var dårligt vedligeholdt, men jeg tror det er svært at overbevise forsikringen om det.
Surt show. Sørg for at have en forsikring med lav (eller ingen) selvrisiko (selv om det er lidt dyrere).

I øvrigt er det en god ide at invitere ejeren på en kop kaffe, så vedkommende selv kan se standen på det udlejede hus/have.

Træd ikke på mine ledninger :o)
Der trænger vist også til at blive afholdt et hegnssyn - både med hensyn til fælleshækkens (løbske) højde og haveskurets placering, når det hæmmer hækkens trivsel. 
Annonce
For mange år siden blæste taget fra min daværende nabo ind til mig, og lavede et par huller i taget.
Kontaktede mit forsikringsselskab, som oplyste at det var min egen forsikring der skulle dække, jeg udskiftede selv et par plader, da det var billigere end selvrisikoen.



Vi prøver igen, i morgen --
Kanmandet skrev den 03-01-2024 11:00:47

Tak for svarene. Jeg mailer til naboen i første omgang og beder hende kontakte udlejer. Desværre har vi jo dårlige erfaringer eftersom der ikke skete en reparation efter stormen for 2 år siden. 

Da jeg, for mange år siden, lærte om "konflikttrappen" var det da den bedste ide at først orientere de modparten om problemet. -Gå dog ind til naboen, sig i en venlig stemning om dit problem - Så bliver der nok god nabostemning. -og dit "problem " har du så givet videre .....Fik jeg en Mail fra min nabo... ville jeg da blive så irriteret over en så konfliktsky person.....


Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
tak for svarene. Når ejeren ikke  engang har formået at reparere taget efter en storm for 2 år siden, nytter det vist ikke at kontakte ham. På billedet den mørkeste plet på taget. Den lyse plet  de manglende plader fra  Sidste storm. Iøvrigt må der også mangle en del,plader på den modsatte side af taget, for vi fandt flere hele plader andre steder i haven.
At vi eventuelt får smadrede vinduer og at det er vores forsikring der skal betale kunne jeg måske modbevise med billedet af det misligholdte tag.
mvh Ingeborg




Når lysten driver værket
shortcut skrev den 03-01-2024 16:25:06

Kanmandet skrev den 03-01-2024 11:00:47

Tak for svarene. Jeg mailer til naboen i første omgang og beder hende kontakte udlejer. Desværre har vi jo dårlige erfaringer eftersom der ikke skete en reparation efter stormen for 2 år siden. 

Da jeg, for mange år siden, lærte om "konflikttrappen" var det da den bedste ide at først orientere de modparten om problemet. -Gå dog ind til naboen, sig i en venlig stemning om dit problem - Så bliver der nok god nabostemning. -og dit "problem " har du så givet videre .....Fik jeg en Mail fra min nabo... ville jeg da blive så irriteret over en så konfliktsky person.....

Spørgsmålet er vel hvem der er konfliktsky, hvis man allerede har har sagt det til naboen eller udlejer, og der efterfølgende ikke sker en skid. Der er faktisk mange som først reagerer, når der dumper et brev ind fra kommunen - desværre.. ( kender godt den konflikt trappe, men må bare sige at den ikke virker på alle )

 


 

Kanmandet skrev den 03-01-2024 16:30:00

tak for svarene. Når ejeren ikke  engang har formået at reparere taget efter en storm for 2 år siden, nytter det vist ikke at kontakte ham. På billedet den mørkeste plet på taget. Den lyse plet  de manglende plader fra  Sidste storm. Iøvrigt må der også mangle en del,plader på den modsatte side af taget, for vi fandt flere hele plader andre steder i haven.
At vi eventuelt får smadrede vinduer og at det er vores forsikring der skal betale kunne jeg måske modbevise med billedet af det misligholdte tag.
mvh Ingeborg



 Nu er det så et nyt problem (skade). jeg ville stadigvæk tage en personlig snak med naboen, som så må kontakte ejeren af boligen. 


Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis