Upcycling af bord

Hej derude 

Min kæreste og jeg kigger på at købe nyt spisebord og jeg har forelsket mig i et brugt bord på DBA, der er dog en detalje ved bordet jeg ikke er helt vild med. 

Rammen under bordpladen er bølget og jeg kunne godt tænke mig den var helt lige, mit spørgsmål er så om det er noget man kan gøre selv (som nybegynder) og hvilket værktøj man skal bruge til det? 

Jeg har vedhæftet et billede af bordet vi kigger på.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på LDS  

Ved du om det er massivt træ, eller det fineret ?
Men en håndrundsav burde kunne klare det, når benene er skruet af, du kan sætte malertape rundt på ydersiden, så er der mindre risiko for træet flosser.
Efter det er savet skal du slibe det ned, med en excentersliber eller lignende, så du får en fin glat kant..

Vi prøver igen, i morgen --
Sara145e skrev den 03-01-2024 01:41:40

I salgsopslaget står der massiv egetræ, så det burde jo godt kunne lade sig gøre.

Tak for svar 😅
Det er nok kun bordpladen og benene, der er massiv eg, resten plejer at være fyrretræ, beklædt med ca. 5mm finer.
Jeg har selv et 100-150år gammel massivt egetræsbord, som er opbygget sådan og har set en del andre, som opbygget på nøjagtig samme måde,
Men derfor kan du sagtens skære bølgerne væk, je_ns har forklaret hvordan du skal gøre.
En rundsav er det nemmeste, men en streg og en ny fukssvans kan også få det savet. Men så skal du lave stregen mindst 5 mm over toppen af bølger. Ellers kan fukssvans godt dreje ned hvor bølgen er, 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det svære er at få lige snit, så det ser pænt ud.

Hvis I er nybegyndere vil jeg anbefale at I øver jer med det værktøj I vælger at bruge.
Sav på langs af et stykke træ, så I ved om I er tilfreds med resultatet. Slå en streg først og sikre jer at I kan ramme.

Det er tungt at save på langs med en fukssvans. Hvis I vælger en rundsav, skal det være med en fintandet klinge (mindst 48 tænder). Jeg ville nok vælge en rundsav. Måske kan man være så heldig at bordpladen kan bruges som land (altså noget man holder saven op imod).

Afmonter benene og slå en steg, hvor der skal skæres (medmindre i kan bruge bordpladen som land). Hvis bordet er lakeret eller på anden måde behandlet, må I regne med at snittet ikke får samme farve, som resten af bordet. Efter at der er savet, kan I fase kanterne af med sandpapir på en slibeklods.
Bordpladen kan altid bruges som land, der skal blot en passende bræt imellem denne og saven. Med land menes noget fast sim rundsav kan køre op imod. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også