IHC styring til stikkontakter

Hej
Jeg skal til at trække nye kabler i hele hytten for at lave ihc. Er der nogen der har nogen input til hvor mange stikkontakter der skal være styret af ihc og hvor mange man styrer på "gammeldags" facon ? Er det smartest med en central, eller skal jeg lave en "undercentral" Jeg har 3-400 kvm at brede mig på, så der bliver nogen voldsomt lange kabler hvis der kun er en central.
I det hele taget; hvis der er nogen der har ideer til hvordan det laves nemmest, så ta'r jeg gerne imod. (Eller historien om dengang du lavede ihc men nu (i bagklogskabens ulideligt klare lys) gerne ville ha' brugt en anden kabeltype eller lign.)
Jeg regner med at lave panelstikkontakter og svagstrømstryk ved dørene.

Og ja, jeg ved godt det er elektrikerarbejde :-)
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har ingen erfaring med IHC. Men set det i en del nybyggerier, og der er rigtig mange ledninger der samles i centralen...

Har du behov for at styre dine stikkontakter ???

Mine ( nybygget hus ) er af LK fuga typen der er 50x50mm og uden afbryder. Det er valgt for at det passer bedst ind designmæssigt og der er oftest en afbryder på de ting man tilslutter en stikkontakt alligevel...
Og LK laver også den traditonelle størrelse kontakt uden afbryder...

I tyskland er der oftest ingen afbryder på stikkontakterne...

Bare en tanke...

MVH Njord
Det er et gammelt hus, så der skal laves nye installationer alligevel og det er derfor jeg tænker ihc. Det er ikke alle stikkontakter der skal styres af ihc, men jeg tror det ville være smart hvis nogen af dem kunne styres. Det kunne være til kaffemaskinen, akvarielyset og andre ting der skal "times". Efterhånden er der også mange lamper der sættes til stikkontakter istedet for loftsudtag, så for at kunne bruge fjernbetjening til dem skal det også være styrede udtag. En smart ting er også "slukalt", men der smutter fidusen lidt hvis man slukker alt, undtagen kaffemaskinen (eller alt, inklusiv køleskabet sad ).
Den med ALT bør naturligvis være undtaget, køleskab, fryser, oliefyret og alarmanlæg... Samt naturligvis selve IHC anlæget :oops:

Men ja jeg kan meget fint følge dine tanker.

MVH Njord
Foerst skal du maaske lige taenke over om der SKAL vaere IHC, der er en del andre alternativer. Men det kommer alt sammen meget an paa hvem der skal montere Controlleren. Hvis du selv er en rimeligt haj til computere, tekniske ting og manualer paa engelsk ville jeg anbefale PLC. PLC er du meget mere fri med, feks. hvis du kunne finde paa at lave noget speciel styring, feks. til varme, ventilation eller andet.
Jeg er selv ved at skulle til at i gang med et gammelt hus, nu skal det saa lige siges at jeg er elektriker. Jeg har taenkt mig at vaelge PLC, dette pga. at jeg kan bruge de foelere jeg har lyst til at bruge. IHC er man lidt mere bundet med.
Hvis du kun skal bruge IHC til lys, stikkontakter og evt. lidt "simpelt" varmestyring, er IHC'en fin nok til det.
Du spoerger hvordan du skal traekke dine kabler, hvis det kan lade sig goere, ville det klart vaere at foretraekke at du kun har en tavle, det andet kan godt blive noget rod. Angaaende hvor mange stikkontakter paa IHC, saa ville jeg helt klart have en ledning ud til hver stikkontakt, jeg ved godt at du ikke skal have alle dine stikkontekter paa IHC, men det er rart at kunne lave det om, kun ved at flytte en ledning i tavlen.
Du skriver at du vil bruge panelunderlag, personligt synes jeg de er klodsede at se paa, jeg synes det er meget paenere at have en daase der sidder i vaeggen. Det er nok en del lettere at bruge panelunderlag.

Soernf
Hvis jeg skal lave det med plc skal jeg nok lige ha' støvet ladder diagrammerne af :? Hvordan er det med priser på plc'er? Sidst jeg arbejdede med plc var de temmelig pebrede, men det kan da være det er blevet bedre.
kan man til plc få noget til fjernbetjening?
Hvad med interfacet til daglig brug? IHC har jo lige fået et viewer modul der ser genialt ud. Webinterface og det hele. (det er lige den lille detalje der gør det fedt)
Til en PLC kan man vel ikke få den slags ting?
Annonce
med hensyn til styring af stikkontakter, plejer vi at gøre det på den måde at der trækkes 4 ledninger til stikkontakterne ( jord, nul, fast fase og IHC styret mellemledning), på den måde er det forberedt således at vi senere kan efterkomme kundens ønsker ved blot at ommontere ledningen på de stikkontakter som ønsker styret.
med hensyn til styring af stikkontakter, plejer vi at gøre det på den måde at der trækkes 4 ledninger til stikkontakterne ( jord, nul, fast fase og IHC styret mellemledning), på den måde er det forberedt således at vi senere kan efterkomme kundens ønsker ved blot at ommontere ledningen på de stikkontakter som ønsker styret.
Prisen paa PLC er faktisk nogenlunde paa samme pris som IHC, og jeg mener faktisk en grund PLC vil vaere lidt billigere.

Med hensyn til fjernbetjening. Der er ikke lavet en fjernbetjening til PLC, men jeg er ved at undersoege en mulighed der findes. Paa lidt dyre PLC'ere er der nemlig nogle bus linjer, og der er lavet nogle RF fjernbetjeninger der konvertere signalet til BUS signal, det maa vaere muligt at bruge dem.
Angaande viewer funktion, der er saa vidt jeg ved ikke mulighed for paa samme maade at se status som i IHC. Du kan selvfoelig se hvordan ind og udgange staar i dit ladder diagram. Men der er en anden mulighed, du kan til PLC med BUS linjer, montere en saakaldt HMI, det er en skaerm hvor du laver dit eget oversigtsbilled til.
Se eventuelt mere paa www.brodersen.dk deres PLC'ere er rimeligt billige.
Jeg må lige overveje det en gang. Foreløbig er der nok at kigge på med at få trukket kabler osv. Jeg laver en stjernekobling af det hele, så er der frit slag for hvilken form for styring jeg vil bruge. Tak for de gode råd.
Jeg er også elektriker, og har arbejdet en del med IHC, ja vil give soernf ret i en PLC måske er billigere, men IHC er federe, også til det du gerne vil lave. Du vil have fjernebetjeninger til lyset, måske alarm moduler, gsm moduler osv, så du kan tjekke det. Ja en PLC kan det samme, men IHC er lidt videre med hensyn til udstyr, så jeg tror at det vil matche dit behov bedre, på det jeg kan forstå du vil med det.
Dog vil jeg sige du skal trække kabler til alt, et til hver stikk og en til hver lampe udtag. Man kan jo også lave en knap ved døren som hedder sluk alt inden man går, som feks også slukker tv, anlæg, med mere (dog ikke køleskab) Så derfor er det ok at kunne styre dem alle.
Nu du er igang med IHC, bør du måske overvej IHC net til tv og lign så du har det med rundt også.

Så en lille sidste ting, jeg håber du laver det fordi du vil bo der længe og synes det er fedt, for alt det med IHC,EIB og hvad de hedder allesammen, bliver videre udviklet meget og du får ikke en kæmpe prisstigning på dit hus i forhold til tiden du bruger på det. IHC er jo godt for firmaer som tit flytter om osv, men ærligt, jeg flytter sjældent meget om i en gang eller et rum så meget at jeg ville kunne bruge det fornuft. Dette er ikke for at nedgøre det for hvis du har 3-400 kvm, lyder det jo stort, og så kan du måske bruge det til noget. Bare så man ikke tror man laver en guldgruppe på det, for mange vil ikke betale 50-100kilo mere fordi de så kan lave lysstyring og skal til at sætte sig ind i det hver gang. Bare lige en reminder.

Held og lykke med det. smile
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis