Etablering af gulv på gammelt loft

Vi er I gang med at etablere opholdsrum på et gammelt uisoleret loftrum ca. 100m2. Isolering osv er der fint styr på.  Men der er 100-110 cm mellem spærene og derved også de bjælker der skal bære gulvet.  Planen er at der skal ligges gulvspån og så er klikgulv af en art ovenpå. Men hvordan gøres det nemmest, billigst og ikke mindst ordentligt.  Der er jo umiddelbart alt for meget afstand mellem bjælkerne til gulvspånene bare kan ligges. 
Jeg er under et tidspres da vores nuværende hus blev solgt meget hurtigt. 
Der går en del ledninger ført i stål rør mellem bjælkerne og ned i loftudtagene til boligen nedenunder. 

Jeg har overvejet om det er muligt at ligge gulvstrø oven på bjælkerne og så holde en afstand på 60 cm. Men så er gulvstrøne jo ikke understøttet andet end hver 110cm ca.
Jeg vil helst ikke hæve gulvet mere end 10 cm.  

Håber på nogle gode løsningsforslag. 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har noget tilsvarende, dog blot med op til 120 cm mellem nogle spær. Jeg lagde først gulvplanker 28mm med fer og not.  Oven på, på tværs, lagde nogle 19 mm gulvbrædder også med fer og not, og skruede det godt sammen. Det var HELT utroligt, som det styrkede gulvet og fjernede al tilbøjelighed til at fjedre og gynge.

Med venlig hilsen
ktm

Du kan skrue en lægte på siden af dine bjælker et stykke nede. Og så sætte tværlægter med en 60 cm afstand, disse skal stå med den lange side lodret så de har maks styrke. 
Dem på siden kan have nogle hakker pr. 60 cm som de andre kan gå ned i, ligesom du godt kan forsænke de tværånde lidt i enden som vender nedad. Disse tilpasninger er hvis der mangler plads. Den lægte som skrues på siden skal du nivellere på plads så allerede der begynder opretning af det færdige gulv. For jeg antager at bjælkelag ikke er helt lige. 
Den nemmeste måde at nivellere på er med en krydslaser. Når den er stillet op måler du ned til bjælkelaget og der hvor det er højest er så udgangspunkt for dine lægter. 
Der isoleres under og imellem lægter. ikke mest for varme men for lyd. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Trin 1: Du kan lægge 38x73 lægter ovenpå bjælkerne.
Trin 2: På siden af lægterne skruer du 25 mm forskalningsbræddre på - i mellem bjælkerne. Det vil være ca. 85 cm lange stykker forskalningsbræddre. De stikker nu 38 mm over bjælkerne - men 95-38=57 mm ned i mellem bjælkerne.
Trin 3: Gulvspånplader monteres.
Trin 4: Isolering med rockwool aht. støj nedfra.
Trin 5: Forskalningsbræddre på tværs på undersiden - de skrues i de kantstillede forskalningsbræddre.
Trin 5: Gips monteres på undersiden på de underste forskalningsbræddre.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også