Dræn pumpebrønd fejler - hvad kan være galt?

Hej, 

Vi har for nyligt overtaget et hus og er kommet lidt i vanskeligheder med vand i kælderen, som følge af at dykpumpen i pumpebrønden ikke kommer af med vandet simpelthen. 

Jeg har mistanke om at det er tilbageløbssikringen, der enten mangler eller er defekt, men hvordan kan jeg undersøge dette? 

Jeg kan se af plantegningerne og projekttegningerne, som vi fik udleveret ved overtagelsen af huset at pumpebrønden bag huset er koblet til spildevandsbrønden foran huset, som så er sat til kommunens kloak/afløb. 

Problemet opstår når vandstanden er som den er for tiden med meget kraftige regn og højt grundvand. 

Jeg ved at jeg ikke må rode med pumpebrønden i sig selv, selv, men jeg kunne godt tænke mig at starte et sted og vide, hvad jeg skal gøre klart inden kloakmesteren kommer på besøg. 

I øvrigt modtages råd til, hvordan man kommer af med en stor mængde vand i kælderen også med kyshånd. Er det lovligt at pumpe ud i kloaksystemet på vejen?  

Jeg læste en gang at pædofili og uvidenhed er de største trusler mod samfundet...
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Om kontraventilen/tilbageløbssikringen virker, kan du lave en undersøgelse af, ved at se om vandet stiger, når pumpen stopper. Du kan også tage pumpen op og undersøge den. 
Du må ikke selv lave en pumpeledning til det offentlige system, men fungerer det nuværende ikke?

fase
S. Fabrin skrev den 02-01-2024 09:57:34

Om kontraventilen/tilbageløbssikringen virker, kan du lave en undersøgelse af, ved at se om vandet stiger, når pumpen stopper. Du kan også tage pumpen op og undersøge den. 
Du må ikke selv lave en pumpeledning til det offentlige system, men fungerer det nuværende ikke?

det nuværende virker netop ikke og vi har vand i kælderen, så jeg leder efter hvad jeg kan gøre inden kloakmanden kommer på besøg og ser nærmere på det. :/ 

Jeg læste en gang at pædofili og uvidenhed er de største trusler mod samfundet...
Hvis du kan afmontere røret fra pumpen, kan du hurtig tjekke om den giver vand.
Er der okker eller andet snavs i vandet har pumper det med at stoppe til, pumpeledningen kan også stoppe til.
Så måske det hele bare skal renses...

Det ville være godt hvis du kunne lokalisere, hvor pumpeledningen slutter.

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 02-01-2024 12:02:55

Hvis du kan afmontere røret fra pumpen, kan du hurtig tjekke om den giver vand.
Er der okker eller andet snavs i vandet har pumper det med at stoppe til, pumpeledningen kan også stoppe til.
Så måske det hele bare skal renses...

Det ville være godt hvis du kunne lokalisere, hvor pumpeledningen slutter.

Hej 

Den er lokaliseret og befinder sig ved spildevandsbrønden ved vejen, men der kommer ikke vand op til denne, selvom jeg kan høre pumpen arbejder. Der må så være en forstoppelse et eller andet sted kan jeg regne ud, men jeg har ingen anelse om, hvor jeg skal starte, så jeg må vente på kloakmesteren kommer forbi i morgen :/ 
tak for hjælpen indtil videre. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis