Indermur med bindingsværk

Jeg har lige overtaget en lille lejlighed i centrum af København.

Der var en grim spånplade og gammelt væv på denne væg og jeg skulle liiiige se hvad der er under. 
Det puds der er for oven er jeg i gang med at hakke af. 

Indenunder er der en fin væg i bindingsværk med ubehandlet træ og mursten.

Jeg vil gerne male murværket og bindingsværket op så det står pænt.

Jeg er både fattig og uerfaren - og kender ikke rigtigt nogen som kan hjælpe mig. 

Er der nogen der kan forklare mig hvilke trin jeg skal igennem for at få hhv. mur og træværk klart til at blive malet op. Ønsker en fornuftig balance mellem at vælge åbne naturprodukter og at det skal være til at gennemføre for en ren amatør :)

Når jeg har skrabet alt pudset, strå og søm af. Hvad skal jeg så gøre ved mursten for at de bliver klar til at få grunder - og hvad jeg jeg gøre ved træværket. Begge dele fremstår råt og ubehandlet, men beskidt.

Tillægsspørgsmål - der er 80 cm høje træpaneler i resten af ejendommen. Det har der nok også været her, hvorfor trægulvet slutter 3 cm fra væggen. Hvordan laver jeg en pæn afslutning her - evt. med plads til el.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så din plan er at du vil banke pudsen af og så male de rå mursten? Det tror jeg ikke bliver særligt pænt, men det er jo en smagssag. Har du overvejet at lade felterne stå rå, sådan New Yorker agtigt? Den traditionelle måde at reparere bindingsværk på er at banke det løse puds af, forvande væggen og så pudse felterne op med kalkmørtel, hvor man passer på ikke at komme ud over bindingsværkets tømmer med mørtlen, men reelt set er det kun vigtigt hvis der er tale om udedørs bindingsværk. Når mørtlen er tør kan man male med en passende maling, hvilken maling du vælger er ikke så afgørende når det er indendørs.
Jeg tror ikke at de ubrændte sten er pæne nok til at stå alene. Jeg ønsker et look som det jeg har i mit køkken - dog ikke sikkert at det skal være samme farver.

Det er jo tydeligt at der er mursten, men de er blevet pudset med et eller andet, inden de er blevet malet.

Mit spørgsmål er hvad jeg skal gøre for at få samme look. Jeg forstod ikke hvad det var som er unødvendigt fordi der er indendørs.
Hvad er det konkret jeg skal gøre når jeg er færdig med at skrabe mørtel af?

Tak 
Som perhans skriver så fjerner du alt det gamle mørtel og renser træværket ned med slibning så der kun er rent træ tilbage.
Herefter afdækkes træet vha tape og plastik, murværket fugtes og der trækkes et tyndt pudslag på, indenfor er det fint med strandmørtel. Når pudslaget er tørt påføres der forankringsgrunder for at binde overfladen og pudslaget males to gange Herefter fjernes afdækningen og træværket grundes og males to gange.

Mellemrum ved gulv er vanskeligt da du har gjort væggen tyndere end da gulvet blev lagt, måske kan der findes en brædde i samme tykkelse der kan lægges ned i mellemrummet?

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tak det var præcis den forklaring jeg efterspurgte!

Du har ret med gulvet, det bliver svært at få pænt. 

Men der skal jo også laves el. Og da jeg ikke vil fræse ledninger ind i det gamle, bliver det vel i pexrør.

Så jeg må kunne finde nogle paneler som ser hæderlige ud og som kan skjule det og 2cm gulv(?)
Ret beset er det faktisk ikke tilladt at lade fjerne pudsen over bindingsværk i etageejendomme af brandhensyn, medmindre bindingsværket males med brandhæmmende maling.

Annonce
lldata skrev den 02-01-2024 17:25:12

Men der skal jo også laves el. Og da jeg ikke vil fræse ledninger ind i det gamle, bliver det vel i pexrør.

Der er nogle detaljer ift el-arbejde hvor det information du har givet er mangelfuldt ift hvad du ønsker, hvad er nuværende situation og hvad der isf kan lade sig gøre. Uagtet så er det meste mht etablering af ny installation autoriseret arbejde så du skal bruge en elektriker. Kabler kan tit lægges ind i sprækker og fuger så det er ikke givet muren skal splittes ad men jeg ville vente med pudse-arbejdet indtil den del er ovre.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

-- slettet --
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også